چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانشآموزان از مهدویت است. به این منظورء از
روش پدیدارشناسی که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد.
استفاده شد و مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانشآموزان شهرستان کاشمر که فارغالاحصیل سوم
دبیرستان در سال ۱۳۹۲ بودند، انجام شد. پس از اشباع دادههاء تعداد دانشآموزان به بیست نفر
رسید. با استفاده از روش اسمیت. تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد و براساس آن» ۵ مضمون (تم)
اصلی استخراج گردید که عبارتاند از: باور به امام زمان(عج)
، معرفت به امام زمان(عج)، علت
غیبت. فلسفه ظهورء و انتظار ظهور. همة دانشآموزان وجود امام زمان(عج) را قبول دارند و
علاقهمند به ظهور و یاری حضرت هستند؛ صرفا از اطلاعات مربوط به شناخت ظاهری و کلی
برخوردار هستند و آگاهیهای مورد نیاز را دریافت نکردهاند؛ به مواردی هم که آگاهی دارند.
در عرصة عمل» توجه لازم را نمیکنند و از لحاظ رفتاری ضعیف هستند. دانشآموزان خود را
منتظر حقیقی نمیدانند و معرفت لازم به امام زمان(عج) را ندارند
The aim of this research study is identification and description of the perception about mahdism. The methodology of this research is phenomenological which has focused its attention on life experiences and the perception of the human. The instrument used in this study is the semi-structured interview administered with third grader high school students in Kashmar. After data collection done through Smith، the data were analyzed and the main five themes extracted are as follows; believing in the 12th Imam، knowledge in the 12th Imam، the reason of absence، philosophy of Dzohour، waiting for Dzohour. The findings of the research revealed that all the students admit the existence of the 12th Imam are interested in Dzohour and helping him; they have just superficial and holistic perception of the Imam; regarding the principles they are aware of، in practice they do not pay enough attention and are، in terms of behavior، weak and do not consider themselves as real awaited.
خلاصه ماشینی:
قبل از شروع مصاحبه، به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، رضایت آگاهانه مصاحبه شوندهها کسب گردید و محرمانه ماندن مشخصات آنها مورد تأکید قرار گرفت و با بیان اینکه هدف مصاحبه، سنجش اطلاعات نیست و این پژوهش هیچ گونه ارتباطی به آموزش و پرورش و دیگر سازمانهای دولتی ندارد و تنها یک گفتگوی دوستانه است، اعتماد مصاحبه شونده Welman and Kruger Groenewald Bengtsson Vander Mescht جلب شد تا بتوانند آزادانه و صادقانه، ادراک خود را بیان نمایند و در نهایت، آمادگی لازم برای شروع جلسات مصاحبه در یک ارتباط دوستانه حاصل میگردید.
ناظر بودن امام این باور که امام زمان (عج) بر همۀ اعمال نظارت دارند، در صحبتهای همۀ دانشآموزان وجود داشت؛ اما تأثیر این باور در اعمال آنها، به گونه ای که با یاد نظارت حضرت از انجام خطا و گناه منصرف شده باشند، کم بوده است و حتی دانشآموزانی هم که از لحاظ مذهبی-ـ علمی در سطح بالایی بودند اذعان داشتند که در امورات زندگی خود بر نظارت امام بر اعمال کمتر توجه میکنند.
با توجه به اینکه پرورش روحیۀ انتظار، کارکردهای تربیتی فراوان و مهمی برای فرد و جامعه دارد که مانع از انجام ناهنجاریهای اجتماعی و فردی میشود (بیاری و چراغی، 1385، ص 140-ـ139)، ضروری است نظام تعلیم و تربیت به این امر توجه ویژهای نماید تا باور به نظارت امام بر اعمال، در رفتار و اعمال دانشآموزان متبلور گردد.