چکیده:
هدف این پژوهش تعیین مدل نوعدوستی خیرین و کشف روابط مشترک براساس تحلیل مسیر است. جامعه آماری آن تمام خیرین مدرسه ساز هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و براساس تعداد متغیرها و نمونه (15×22) و جدول کرجسی و مورگان، از میان آن ها 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری عوامل روان شناختی، اجتماعی و فرهنگی از سیزده آزمون شامل آزمون شخصیتی نئو، خوش بینی، خودکارآمدی عمومی، باورهای مدرنیته، باورهای دینی، ارزش های علاقه به مادیات، ارزش های متافیزیک، نیازهای اساسی (شایستگی و روابط خاص) خودمختاری اخلاقی، انگیزش اخلاقی، انگیزش پیشرفت، احساسات اخلاقی و نوعدوستی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از داده های کیفی مدل مفهومی طراحی شده و پس از تهیه مدل ازتحلیل عاملی تاییدی و برای برازندگی مدل ها از متغیرهای نهفته براساس نرم افزارهای Lisrel، Spss20 استفاده شد. عوامل اصلی علیت نوعدوستی شامل اخلاق فطری، اخلاق توحیدی و خودگرایی اخلاقی و ضریب شیب استاندارد بتا به ترتیب برابر با (49/0=β)، (13/0=β)، (24/0=β) و در سطح 01/0 معنادار نشان داد. عوامل میانجی نوعدوستی در خودگرایی اخلاقی مشتمل بر صفات شخصیت (28/0=β)، ارزش های درونی (45%=β)، ارزش های بیرونی (13/0=β) و عوامل اجتماعی (27/0=β) گزارش شده؛ عوامل میانجی نوعدوستی در اخلاق فطری، ویژگی های صفات شخصیت (33/0=β)، ارزش های درونی (28/0=β)، ارزش های بیرونی (26/0=β) و عوامل اجتماعی (24/0=β) و در اخلاق توحیدی ویژگی های صفات شخصیت (75%=β) ارزش های درونی (66%=β) ارزش های بیرونی (84%=β) و عوامل اجتماعی (10/0=β) گزارش شده است. بنابراین اخلاق نوعدوستی تابعی از خودگرایی اخلاقی، اخلاق فطری و اخلاق توحیدی است و اخلاق نوعدوستی تابعی ضمنی از صفات شخصیت، ارزش های درونی، بیرونی و عوامل اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
است، چگونه خیرین دورنمایی از تحول اخلاقی را در جوانی، میانسالی و سالمندی نشان میدهند؟ در این مقاله اهمیت شناسایی عناصر اخلاق نوعدوستانه و توان رفتاری خیرین مدرسهساز، در بیست و دو متغیر مشتمل بر نیازهای انسانی، احساسات زیستی یا تکاملگرایانه، انگیزش اخلاقی، صفات شخصیت، ارزشهای مختلف را در اخلاق نوعدوستانه مدلیابی شده است، آیا براساس نیازهای درونی احساسات تکاملی، اخلاق نوعدوستانه حاصلشده است؟ آیا براساس پیامد ویژگیهای خودکارآمدی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی، اخلاق نوعدوستی حاصل شده است؟ آیا براساس رها شدن از ارزشهای مادی و جهتگزینی ارزشهای فرا مادی اخلاق نوعدوستانه حاصل شده است؟ آیا با افزایش سن اخلاق نوعدوستی هم افزایش یافته است؟ تبیین اخلاق مختلف اعم از خودگرایی اخلاقی، اخلاق فطری، اخلاق مراقبتی، اخلاق منش (فصلیتگرایانه) اخلاق توحیدی بر اخلاق نوعدوستی چیست، شباهتهای اخلاق پنجگانه با نوعدوستی چیست؟ در این پژوهش، پژوهشگر درصدد است که با حل سؤالهای پژوهش به تدریج آمادگی برای ایجاد نظریههای اخلاقیـ بومی را فراهم سازد: 1) عوامل تعیینکننده اصلی علیت نوعدوستی خیرین مدرسهساز چیست؟ 2) عوامل میانجی بر نوعدوستی خیرین مدرسهساز چیست؟ روش پژوهش پژوهش ترکیبی 1 با طرح تودرتو 2 (لانه کردن) و برای ترسیم مدل مفهومی با دادههای کیفی، دیاگرام مدل مفهومی نوعدوستی با متغیرهای پیشبین و واسطهای با واکاوی مشارکتکنندگان مشخص شد که در نمودار (1) نمایش داده شده است.