چکیده:
این تحقیق با هدف زمینه های جنگ نرم و نقشهای پیشگیرانه و مقابله ای بسیج نسبت به آن با تاکید بر مولفه های قدرت نرم شکل گرفت و به این سوالها که زمینه های جنگ نرم چیست و نقش بسیج در پیشگیری و مقابله با جنگ نرم کدام است ، می پردازد. این پژوهش از نوع زمینه ای موردی می باشد و از فن دلفی استفاده شده است . حجم نمونه بر اساس جدول مرگان شامل ٥٢٣٢ نفر است و انتخاب نمونه ها به صورت خوشه ای چندمرحله ای انجام شد. ابزار پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته ساختارمند است . داده های این پژوهش پس از ورود به رایانه با نرم افزار آماری SSPS و آزمونهای آماری پارامتریک و غیرپارامتریک مناسب با سوالات پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان می دهد که زمینه های جنگ نرم به ترتیب اهمیت ، عبارتند از مشکلات و چالشهای : ١- اقتصادی ٢- روان شناختی ٣- فرهنگی ٤- خانوادگی ؛ نقشهای پیشگیرانه و مقابله ای بسیج نیز به ترتیب اهمیت ، عبارتند از: ١- توانمندسازی ٢- افزایش باورهای اعتقادی و معنوی ٣- به کارگیری توان امنیتی و انتظامی .
خلاصه ماشینی:
جدول ٢- آزمون تی تک متغیره برای معنی داری میانگین عوامل زمینه ای درجه معنی داری T آزادی سطح تفاوت (df) معنی داری میانگین تضعیف بنیان خانواده (کاهش ازدواج ، افزایش طلاق )٢٣١٥٣/١٧ ٠/٠ 1/P< گسترش فرهنگ بی بندوباری و ابتذال ١/٢٧ ٢٣٢٠ ٠/٠ ١/>P تجمل گرایی و رفاه زدگی ٢٣١٢٣/١٢ ٠/٠ ١/>P کم رنگ شدن ارزشهای اسلامی ١/١٢ ٢٣١٤ ٠/٠ ١/>P اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی ٣/٦ ٢٣٢٠ ٠/٠ ١/>P کاهش حس نشاط و شادکامی در جوانان ١/٤-٢٣١٣ ٠/١٦١ - بحران هویت و شخصیت در جوانان ٥/٧ ٢٣١٢ ٠/٠ ١/>P گرایش به مشاغل کاذب و قاچاق ٢/٧-٢٣١٦ ٠/٦ ١/>P افزایش جرم و بزهکاری P</1 0/13 2307 2/5 فعالیتهای شرکتهای هرمی و گلدکوئیستی ٦/٩-٢٣٠٩ ٠/٠ ١/>P احساس تبعیض و بی عدالتی در جامعه ٧/٥ ٢٣١٥ ٠/٠ ١/>P ضعف بینش اعتقادی و مذهبی مردم ٧/٨ ٢٣٠٨ ٠/٠ ١/>P عدم پایبندی مسئولان به احکام و ارزشهای اسلامی ١/٣ ٠/١٨٩٢٣٠٩ - فساد اداری ، اقتصادی عدم رضایت عمومی ٢/٧ ٢٢٩٩ ٠/٨ ١/>P تنبلی و ناامیدی نسل جوانان ٣/٢ ٢٣١١ ٠/١ ١/>P رفتارهای ناهنجار اجتماعی و روحیه پرخاشگری ٤/٤-٢٣٠٥ ٠/٠ ١/>P احساس غمگینی و افسردگی ، ٢٠/٨-٢٣٠٩ ٠/٠ ١/>P افت تحصیلی P</1 0/0 2310 -8/7 دروغگویی و فریبکاری در جامعه ٣/٢ ٢٣٢٢ ٠/٠ ١/>P مهاجرت و تمایل نخبگان به غرب ٤/٨ ٢٣١٣ ٠/٠ ١/>P عدم پایبندی زن و مرد به خانواده ٠/٦٤ ٢٣١٠ ٠/٥٢١ - بی توجهی خانواده ها در تربیت فرزندان ١/٦- ٠/١٠٤٢٣٢١ - خودباختگی و تمایل به فرهنگ غربی ١١/٣ ٢٣١٩ ٠/٠ ١/>P شکاف نسلی و تنزل منزلت و جایگاه نسل گذشته ٤- ٢٣١٠ ٠/٠ ١/>P قوم گرایی در جامعه P</1 0/0 2308 -13 اطلاع رسانی نادرست و عدم آگاهی عمومی ٤/٧-٢٣١٥ ٠/٠ ١/>P بی اعتمادی نسبت به مسئولان و حاکمان ١/٨ ٢٣١٢ ٠/٧٤ - گرایش به تک قطبی شدن جامعه ١١/٢-٢٣٠٢ ٠/٠ ١/>P افزایش بیماری های مقاربتی ١١/٢-٢٣١١ ٠/٠ ١/>P روحیه تکبر و خودرأیی و خودمحوری در مسئولان ١/٥-٠/١٤٥٢٣٠٩ - درجه معنی داری T آزادی سطح تفاوت (df) معنی داری میانگین گسترش عرفانهای کاذب و دروغین ٠/٥ ٠/٥٩٥٢٣١٠ - نبود امکانات ورزشی و تفریحات سالم ١٥/٢-٢٣١١ ٠/٠ ١/>P احساس تبعیض و بی عدالتی ٢/٣ ٢٣١١ ٠/٤٢ ١/>P تفرقه و چنددستگی در جامعه ١/٨ ٢٣١٠ ٠/٦٤ - فاصله بین مردم و روحانیت ٤/٣ ٢٣١٦ ٠/٠ ١/>P کاهش نفوذ معنوی روحانیت در مردم ٢٣١٥٢/٨٦ ٠/٤ ١/>P از میان رفتن احساس قبح در روابط با نامحرم ٩/٥ ٢٣٠٦ ٠/٠ ١/>P گسترش استفاده از ماهواره و فضای مجازی ١٤/٧ ٢٣١٤ ٠/٠ ١/>P مهاجرت و شهرنشینی ١٠/٤-٢٣٠٧ ٠/٠ ١/>P افزایش حس و ناکارآمدی مسئولان در مردم ٠/٣ ٠/٧٦٧٢٣١١ - فقر و بیکاری P</1 0/0 2318 8/6 یافته های مندرج در جدول شماره ٢ نتایج آزمون تی تک متغیره را با تفاضل نمره هر مؤلفه با میانگین مربوطه را نشان می دهد.