Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدارشناسی سیاست در جریان جماعت تبلیغ

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (28 صفحه - از 137 تا 164)

از سال شکست مسلمانان ـ ١٨٥٧م ـ در مقابل استعمار بریتانیا و همچنین عوامل دیگری از جمله «سقوط خلافت عثمانی »، «خرافات و بدعت های متصوفه » و «اذیت و آزار بریتانیایی ها» باعث تشدید درگیری مسلمانان با هندوها شد و در همین راستا با ایجاد حرکت های تقابلی ، نوعی جنگ نرم به نام تبلیغ برای تقویت و انسجام بنیه دفاع دینی مسلمانان در قبال دو جبهه تبشیر و هندو در بین مسلمانان شکل گرفت که «جماعت تبلیغ » به سرپرستی محمد الیاس کاندهلوی از علما و محدثین سنی حنفی وابسته به مکتب کلامی ماتریدیه ، یکی از آنان بود. این حرکت که بیش از هر چیز دغدغه تغییر را در سر می پروراند، با الهام از ایدئولوژی سه مجدد و با استفاده از طریقه عرفانی ، تجربه جدیدی از تکنولوژی قدرت (اجرای شریعت ، نهاد خودفرمانده و خودسازمان ده ) را سامان داد. اندیشه دینی این جریان بر خلاف ادعای خود آمیخته با سیاست است که امر سیاسی آنان نزدیکی به قدرت با استفاده از ابزارها و روش های ساده همانند مسجد، نیروی انسانی رایگان و هزینه های شخصی است . جماعت تبلیغی ، از پرنفوذترین و فراگیرترین جریان های اسلامی معاصر در شبه قاره هند و کشورهای مجاور است که هدفی تبلیغی دارد. این جریان از منطقه ای در نزدیکی دهلی آغاز کرد و به تدریج در سراسر هند و بعدها شبه قاره و سایر کشورها گسترش یافت . سوالی که این تحقیق در پی پاسخگویی به آن است ، این است که آیا سیاست در جنبش جماعت تبلیغ به معنای رایج امروزه ، در کشورهایی مانند جهان سوم که اغلب فرآیند دولت ـ ملت سازی را به صورت ناقص طی کرده اند، مصداق دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تبلیغ در کشورهای جهان سوم در طول فرآیند دولت ـ ملت سازی متاثر از رقابت و روابط مذهبی است . بر این اساس ، بعد سخت افزاری جماعت از قبیل ساختارهای گروهی و تاسیس مراکز و نهادهای وابسته به آن ، نمود بیشتری داشته است ؛ به ویژه پس از رویداد «١١ سپتامبر ٢٠٠١» و به دلیل ارتباطات برون مرزی و پیوست با کشورهای بحران ساز در امنیت بین المللی - به دلیل همان رقابت مذهبی - ریشه در ساختار داخلی و عوامل خارجی و برخی موارد برخاسته از ذهن توهم نگر دارد.

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.