چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین کاربرد روش جزیره داده ها در تولید پیشینه های فراداده ای مبتنی بر طرح های فراداده ای هسته دوبلین، مارک 21، و طرح فراداده ای توصیف شیء در قالب زبان نشانه گذاری گسترش پذیر با قابلیت نمایه پذیری و پیدانمایی نام های برچسب عناصر در محیط موتورهای کاوش انجام شد.
روش: پژوهش با روش تجربی انجام شد.جامعه پژوهش را 600پیشینه فراداده ای در قالب دو گروه گواه و آزمون تشکیل می دادند.گروه گواه دارای 300 پیشینه، کاملا مبتنی بر فرانماهای استاندارد طرح های فراداد ه ای مورد مطالعه، و گروه آزمون، مبتنی بر فرانماهای یاد شده اما با ویژگی های خاص، دارای 300 پیشینه جاسازی شده در برچسب زبان نشانه گذاری فرا متن بر اساس شیوه «جزیره داده ها»بودند.
یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که نام های برچسب تمامی عناصر فراداده ای مربوط به پیشینه های عضو گروه آزمون که بر اساس روش جزیره داده ها تولیدشده بودند، توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو نمایه شده، و در نتایج جست وجو پدیدار می شوند .اما گروه گواه فاقد این ویژگی بود.بر خلاف گروه گواه، امکان بازیابی پیشینه های فراداده ای گروه از طریق نام های برچسب آن ها در موتورهای کاوش وجود دارد.
Purpose: The aim of this research was to examine the use of data island method for creating metadata records based on DCXML، MARCXML، and MARC21with indexability and visibility of element tag names in the Web search engines environment.
Methodology: 600 metadata records were developed in two groups (300 XML-based records as the control group with the normal structure، and 300 HTML-based records in an experimental group with special structure embedded in the tag of HTML based on the data island strategy). These records were analyzed through an experimental approach. The records of these two groups were published on two independent websites and were introduced to Google and Yahoo! search engines for indexing.
Findings: Findings show that all the element tag names of the metadata records created based on the data island method relating to the experimental group indexed by Google and Yahoo! were visible in the search results. But the element tag names in the control group’s metadata records were not indexed by the search engines. Based on this study، it is possible to retrieve the metadata records by their element tag name in search engines. But the records of the control group are accessible by the element values only. The research suggests some patterns to metadata creators and end users.