چکیده:
این پژوهش در راستای بررسی چگونگی اثرگذاری پنهان عوامل آموزشی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان با رویکرد کیفی و با تلفیقی از روشهای مصاحبه پژوهی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. پنج مدرسه و سی دانش آموز به صورت هدفمند (با معیار زنجیره ای شاخص) انتخاب شده، و ابزار مصاحبه (از نوع نیمه رهنمودی) مورد استفاده قرار گرفته اند. تجزیه و تحلیل یافته ها بر مبنای تحلیل محتوای کیفی انجام شده، و کدگذاری یافته ها در سه مرحله کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. اعتبار و اعتمادپذیری یافته ها از طریق شیوه های کنترل اعضا، اجماع سه سویه، بازنگری ناظران و مصاحبه ها توسط پژوهشگر، تامین شده است. یافته های پژوهش، حاکی از اثرگذاری پنهان عوامل آموزشی بررسی شده بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری)، در دو وجه مثبت و منفی است. این اثرگذاری در قالب جدولهای مقاله، ترسیم و الگوی برآمده از یافته های پژوهش نیز با ارائه شروط مقدماتی (حضور دانش آموز در جو مدرسه)، لازم (تعامل دانش آموز با انواع عوامل پنهان مدرسه)، کافی (بروز انواع مقوله های مثبت و منفی پنهان عوامل آموزشگاهی موثر بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموز) و مکمل (فهرست راهکارهای کاهش تاثیرات مقوله های منفی و نیز تقویت تاثیر مقوله های مثبت پنهان مدرسه بر هویت اسلامی ـ ایرانی)، چگونگی اثرگذاری عوامل پنهان آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان را تبیین کرده است. پیامد مثبت تحقق شروط چهار گانه بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان، حرکت دانش آموز در مسیر درک، گرایش و عمل به رفتارهای همسو با هویت اسلامی ـ ایرانی است.
خلاصه ماشینی:
"com جدول ١: جامعه ، نمونه ، حجم نمونه و روش نمونه گیری مراحل گوناگون فرایند پژوهش مدارس روش نمونه گیری زنجیره ای با معیار شاخص حجم نمونه ٥ مدرسه شمال زنجیره ای با معیار شاخص ٤ نفر جامعه مورد بررسی دسترسی آسان (١) ٢ نفر پژوهش شرق زنجیره ای با معیار شاخص ٦ نفر مرحله فرایند اجرا دانش آموزان روش نمونه گیری مرکز زنجیره ای با معیار شاخص ٦ نفر غرب زنجیره ای با معیار شاخص ٦ نفر جنوب زنجیره ای با معیار شاخص ٤ نفر دسترسی آسان ٢ نفر حجم نمونه ٣٠ دانش آموز جامعه مورد بررسی پژوهش پس از فرایند اجرا تمام مصاحبه های پیاده ، شاهدات ثت شد روش نمونه گیری نمونه گیری از اطلاعات ١ بر اساس دلالت جامع بر موضوع (مرحله توصیف ) و م ب ه حجم نمونه موارد حساس و برجسته جامعه مورد بررسی پژوهش پس از فرایند اجرا تمام مصاحبه های پیاده ، و مشاهدات ثت شده روش نمونه گیری نمونه گیری از اطلاعات بر اساس گردآوری کامل موارد مرتبط (مرحله تحلیل ) ب حجم نمونه تمام موارد جامعه مورد بررسی پژوهش پس از فرایند اجرا تمام مصاحبه های پیاده ، و مشاهدات ثت شده روش نمونه گیری نمونه گیری از درون اطلاعات ٢ بر اساس موارد حساس و برجسته (مرحله تفسیر) ب حجم نمونه موارد حساس و برجسته جامعه مورد بررسی پژوهش پس از فرایند اجرا (مرحله تمام مصاحبه های پیاده ، و مشاهدات ثت شده روش نمونه گیری نمونه گیری بازنمودی ٣ بر اساس به اشباع رسیدن توضیح موضوع به مخاطب ارائه یافته ها) ب حجم نمونه تا حد اشباع درک مخاطب بررسی سؤالهای پژوهش بررسی سؤال اول : تأثیر پنهان عامل معلم از عوامل آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان دختر مدارس دوره متوسطه شهر تهران چگونه است ؟ 1 - material sampling 2 - sampling within the material 3 - presentational sampling PDF created with pdfFactory Pro trial version www."