چکیده:
نـزار قبـانی از برجـسته تـرین شـاعران معاصـر عـرب اسـت کـه پـس از مطـرح شـدن مـسالة فلــسطین ، تمــامی هــم و غــم خــویش را بــه فلــسطین ، دردهــا و آلام مــردم آن ســرزمین معطــوف ساخت . وی پـیش از ایـن بـه شـاعری غـزل سـرا مـشهور بـود، امـا بـه یکبـاره، سـخن از زیبارویـان را کنــار گذاشــت و تمــام توجــه و عنایــت خــود را بــه کودکــان و نوجوانــان انقلابــی و مبــارزی معطـوف کـرد کـه مقاومـت و دفـاع از وطـن را بـا دسـتان خـالی و تنهـا بـا تکـه هـای سـنگ ، بـه جهانیــان نــشان مــی دادنــد. وی ســرانجام در ایــن زمینــه ، بــر پایـة طبــع ، اســتفاده از انــواع تــصویر هنـری و نیـز اسـلوبهـای قصـصی ، تـصاویری یکتـا از مبـارزهطلبـی هـا، رشـادتهـا و فـداکاریهـای ایــشان کــه اینــک مایــه امیــد شــاعر و تمــامی فلــسطینیان بــود خلــق نمــود؛ بــدین ســان، نــه تنهــا کــودک و نوجــوان فلــسطینی در بــسیاری جهــات، مــصدر الهــام شــعری وی گــشتند، بلکــه از آن پس ، شعر او نیز منشا الهام و مایه امید بسیاری از شعرای انتفاضه گردید. پــژوهش حاضــر، بــا تکیــه بــر دیــوان نــزار قبــانی و اســتفاده از روش توصــیفی - تحلیلــی ، تــلاش نمــوده اســت تــا ســیمای کــودک و نوجــوان فلــسطینی را کــه بــه عنــوان ســتون شــعر انتفاضــه و نقطــة عطــف امیــدواری و ســتیزهجــویی در شــعر فلــسطین بــه شــمار مــی رود، از زوایای مختلف ، مورد بحث و بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
در بررســی شــعر مقاومــت فلــسطین ، توجــه قریــب بــه اتفــاق شــعرا از جملــه نــزار قبــانی ، معطــوف بــه کودکــان و نوجوانــان مبــارزی اســت کــه بــا دســتان خــالی و تنهــا بــا تکـه هـای سـنگ ، مقاومـت خـویش را اسـتوار نــگه داشتــه انـد و چـشم جهـان و جهانیـان را خیـره نمـودهانـد؛ کودکـان و نوجوانـان سـنگ انـداز محـور الهـام و مایــة امیـد شـاعران انتفاضـه انـد و نماینــدة نـسل جـسور و شکـست ناپـذیر آینـده؛ از ایـن رو، رژیـم اشـغاگر قدس با انــواع سـلاحهـای جنگـی سـعی در نـابودی ایـن گنجینـه هـای ارزشـمند کـه بـه عنـوان آیندهسازان این ملت و حافظ میراث و هویت آنانند، دارد.
قبـانی ، حیــرت جهــان کفــر و اســتکبار را کــه نمــی تواننــد پدیــدة غیرمنتظــرة انتفاضــه را در محاســبات خــود بگنجاننــد، بــا پرســش و ابهــام دربــارة ایــن کودکــان بــه تــصویـر مـی کـشد و آنـان را برآمــده از بطـن رنــج هـا مـی دانـد؛ چـرا کـه فرزنـد هـرکس چـون توان اســت ، چگونــه مــی توانــد فرزنــدانی چنــین شــجاع و ســربلند داشــته باشــد؟ (گنجــی ،١٣٧٩: ٩٢-٩٣) شــاعر در ایــن قــسمت تلمیحی به داستان حضرت یوسف که پیامبری از کنعان بوده، داشته است : تــسأل عنــه الــصحف الکبــری// أی نبــی هــذا القــادم مــن کنعــان// أی صــبی هــذا الخـــارج مـــن رحـــم الأحـــزان؟ // أی نبـــات أســـطوری//هـــذا الطـــالع مـــن بـــین الجدران؟//أی نهور من یاقوت //فاضت من ورق القرآن؟٣ (قبانی ،١٩٨٨: ٥٦).