چکیده:
یکی از مفروضات اولیه حسابداری مدیریت بیانگر آن است که تغییرات هزینه ها رابطه ای متناسب با افزایش و کاهش سطح فعالیت دارد. اما به تازگی این فرض با مطرح شدن بحث چسبندگی هزینه ها توسط اندرسون و همکارانش مورد بحث قرار گرفته است؛ به این معنا که میزان افزایش در هزینه ها با افزایش در سطح فعالیت بیشتر از میزان کاهش در هزینه ها در ازای همان میزان کاهش در سطح فعالیت است. هدف اصلی این پژوهش آن است که چسبندگی هزینه ها را در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه قرار دهد و هزینه های اداری، عمومی و فروش و هزینه های کل و بهای تمام شده کالای فروش رفته به عنوان نمونه مورد واکاوی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش که بر اساس اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای یک دوره 6 ساله از سال 1384 تا 1390 است، نشان می دهد در ازای افزایش در چسبندگی هزینه های اداری، عمومی و فروش، هزینه های کل و بهای تمام شده کالای فروش رفته دقت پیش بینی سود و کیفیت سود کاهش می یابد. نتایج برای 84 شرکت فعال مختلف در بورس نیز ارایه شده است.
One of the basic assumptions that reflect management accounting change related costs associated with increased and decreased activity level. But recently, with the assumption of bond issue costs, by Anderson and And his colleagues have discussed, in the sense that the increase in costs by increasing the activity level Most of the reduction in costs in exchange for the reduction in activity. The main objective of this study is that adherence cost studied in the Tehran Stock Exchange, and administrative expenses, selling, general and Total costs and cost of goods sold as samples were analyzed. Based on the results of listed companies in Tehran Stock Exchange for a period of 6 years from the year 1384's to 1390, shows the increment in cost stickiness general, and administrative and selling expenses, general and Cost of goods sold decreased earnings forecast errors and Earnings Qulity. The results for the 84 firms in various stock is presented.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش کـه بـر اسـاس اطلاعـات شـرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، براي يک دوره ٦ ساله از سال ١٣٨٤ تا ١٣٩٠ اسـت ، نشـان مي دهد در ازاي افزايش در چسبندگي هزينه هاي اداري، عمومي و فروش، هزينه هاي کل و بهاي تمـام شده کالاي فروش رفته دقت پيش بيني سود و کيفيت سود کاهش مي يابد .
1. Banker & Chen ٣- پيشينه تحقيقات داخلي کردستاني و مرتضوي، ١٣٩١، در تحقيقي با عنوان شناسـايي عوامـل تعيـين کننـده چسبندگي هزينه هاي شرکت ها که در اين تحقيق ، وارونگي چسـبندگي هزينـه هـا در دوره پـس از کـاهش فـروش، طـول دوره مطالعـه ، اسـتمرار کـاهش فـروش، رشـد اقتصادي، ميزان دارايي ها و تعداد کارکنان، به عوامـل احتمـالي مـؤثر بـر چسـبندگي هزينه ها در نظر گرفته شده و تأثير آن بر ميزان چسبندگي بهاي تمام شده کالاي فروش رفته و هزينه هاي فروش اداري و عمومي طي دوره زماني ١٣٨٠ تـا ١٣٨٨ در بـورس اوراق بهادار تهران آزمـون شـده اسـت .
٠٧٨ کل *منبع : يافته هاي پژوهشگر جدول شماره ٢ نشان دهنده تحليل واريانس بين متغير کيفيت سود بـه عنـوان متغيـر وابسته و چسبندگي هزينه ها به عنـوان متغيـر مسـتقل مـي باشـد، طبـق ايـن خروجـي ، معني داري کلي مدل رگرسيون توسط جدول ANOVA و ازطريق فرضـيه هـاي آمـاري ذيل آزمون مي شود: H0 : رابطه خطي بين دو متغير وجود ندارد رابطه خطي بين دو متغير وجود دارد 1 : با توجه به اين که sig کمتر از پنج درصد مي باشد، فرض خطي بودن رابطه بـين دو متغير تأييدمي گردد.