چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطة سـرمایه اجتمـاعی و سـرمایة فرهنگـی بـا هویـت اجتماعی جوانان شهر بندرعباس است . این تحقیق به روش پیمایش و با اسـتفاده از ابزار پرسش نامه انجام گرفته است . شیوة نمونه گیری ، تصادفی سهمیه ای چنـد مرحله ای و حجم نمونه ٤٠٦ نفر بوده است . در ابتدا مطالعات پیشین بررسی شده و سپس با استفاده از نظریة گیدنز، جنکینزو بوردیو فرضیات تحقیـق بـه آزمـون گذاشته شد. لازم به ذکر است که متغیر سرمایة اجتماعی به عنوان متغیـر مـستقل شامل میزان ارتباطات اجتماعی ، صمیمیت اجتماعی ، حمایت اجتماعی و مـشارکت اجتماعی بوده و متغیر سرمایة فرهنگی نیز بـا سـنجش میـزان مـصرف کالاهـای فرهنگی به طور عینی و مهارت ها و توانایی های علمی ، تحصیلی و فرهنگی و سطح تحصیلات سنجیده شده است . بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیره ، چهار متغیـر مشارکت مذهبی ــ سنتی ، مشارکت فرهنگی ــ مدنی ، مسافرت خارج ، و صـمیمیت اجتماعی وارد معادله شده و در مجمـوع ٤٧/٥ درصـد از تغییـرات متغیـر هویـت اجتماعی را تبیین کرده است .
خلاصه ماشینی:
در این بین عوامل مختلفی مانند رشد صنایع فرهنگـی عامـه پـسند در جامعة معاصر ایران و پیشگامی جوانان در مصارف جدیـد فرهنگـی ، اهمیـت یـافتن و تجاری شدن فرآیند فرهنگ فراغتـی ، تـشدید سـهم جوانـان در تحـولات اجتمـاعی و فرهنگی (چه در شکل جنبش های اجتماعی و مصرفی و یا تغییر در ماهیت شهروندی و صورت های جدید مشارکت اجتماعی ) که خود به درجاتی متأثر از جهانی شدن فرهنگ و رشد تکنولوژی های اطلاعـاتی و ارتباطـاتی جدیـد اسـت ، در کنـار سـهم آمـاری و جمعیت گسترش یافتة جوانان ، مسائل هـویتی و فرهنگـی جوانـان را نـسبت بـه سـایر گروه های جامعه بسیار پر اهمیت تر کرده است (ذکـائی ، ١٣٨٦: ١١٨).
به عنوان مثال در منابع داخلی و خـارجی ، هزار جریبی و لهراسبی (١٣٩٠)، قادرزاده (١٣٩٠)، شریفی و کاکاوندی (١٣٨٩)، پترسون و همکاران (٢٠١٢) و مکلان و وایت (٢٠٠٥) به مطالعة ارتبـاط انـواع مختلـف سـرمایه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با هویت جمعی پرداختـه انـد کـه نتـایج تحقیقـات آنهـا گویای ارتباط معنادار بین انواع مختلف سرمایه با هویت های جمعی (ملی و اجتمـاعی ) است .
بـا توجـه بـه مقـدار میانگین های ارائه شده در جدول ، بیشترین میانگین متعلق به گویه های «این روزها اندام ظریف بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرد»، «معتقدم که دینم بر سایر ادیان برتـری دارد»، «از این که دینم درسراسر دنیا گسترش یابد، خوشحال می شوم »، «اوقات فراغتم را با مطالعـة کتب دینی پر می کنم »، «از کسی که به آیین و دینم خدشه ای وارد کند بیزارم »، «اعتقـاد دارم که دینم می تواند زندگی هر فرد را سامان دهد» است .