چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، مدیران و متخصصان بازاریابی مقاصد گردشگری باید تلاش کنند تا نوعی احساس تعلق بین گردشگران و مقاصد گردشگری ایجاد کرده و آن را بهبود بخشند تا از این طریق بتوانند رضایت و وفاداری گردشگران را به مقاصد گردشگری افزایش دهند؛ از این رو هدف مقالهی حاضر، بررسی تأثیر احساس تعلق به مقاصد گردشگری بر رضایت و وفاداری گردشگر است. جامعهی آماری این پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی در دسترسی است که در آبان ماه سال 1392 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 200 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهی محققساختهای حاوی 29 سؤال طراحی شد. به منظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد احساس تعلق به مقاصد گردشگری اصفهان میتواند رضایت و وفاداری گردشگر را بهصورت مثبت و معنیداری تحت تأثیر قرار دهد؛ همچنین رضایت از مقصد گردشگری اصفهان میتواند وفاداری را تحت تأثیر قرار دهد. در نهایت وفاداری شناختی به مقصد گردشگری میتواند وفاداری عاطفی و ارادی و همچنین وفاداری عاطفی به مقصد گردشگری میتواند وفاداری ارادی را به آن مقصد گردشگری اصفهان تحت تأثیر قرار دهد.
The present study was aimed to investigate the effect of tourism destination attachment on the tourist satisfaction and loyalty. The statistical population of this study includes (consists of) the inbound tourists who have traveled to Isfahan in November of 2013. A sample of 200 tourists has been selected from this population. The sampling method was simple random sampling method. A self-administrated questionnaire has been used for collecting the research data. This questionnaire that has been developed based on literature review includes 34 questions for measuring research variables and demographic ones. The reliability and validity of the questionnaire have been examined and confirmed in this study. In order to analyze the research data and test the research hypotheses، both descriptive and inferential statistics have been used in the SPSS and Lisrel. The results of this study revealed that tourism destination attachment influences the tourists’ satisfaction and loyalty significantly. In addition، the results showed that the tourists’ satisfaction also significantly influences their loyalty to tourism destination. Finally، the results indicated that cognitive loyalty influences both affective and conative loyalty and also affective loyalty influences conative loyalty significantly.