چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محیط چندرسانهای و شبیهسازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی (فارکس) در مقایسه با روش رایج (سخنرانی، جزوه و ارایه پاورپوینت) بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه ایلام، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دورههای کارشناسی رشتههای مدیریت بازرگانی، اقتصاد و حسابداری دانشگاه ایلام بوده و 184 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان و اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزه تحقیق رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/734 برآورد گردید. دادههای بخش نظرسنجی با استفاده از آزمون u مانویتنی و دادههای بخش طرح نیمهآزمایشی با استفاده از آزمون t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایشی و شاهد از حیث یادگیری تفاوت معنیداری وجود دارد؛ به این معنی که یادگیری گروه آزمایشی بیش از گروه شاهد بود. همچنین دانشجویان گروه آزمایشی از فعالیت در محیط شبیهسازی اظهار رضایت بیشتری نموده و یادگیری خود را در حد خوب برآورد نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
روش این تحقیق در قالب یک طرح دو گروهی نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و با هدف بررسی میزان تأثیر محیط چندرسانهای و شبیهسازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای (فارکس) در مقایسه با روش رایج (سخنرانی، جزوه و پاورپوینت) بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه ایلام در سال 1390 صورت گرفته است.
)R = 786/0 مجذور R تعدیل یافته = 784/0 در مجموع، میتوان گفت که نرمافزار چندرسانهای و شبیهسازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی (فارکس) در چهار شاخص مورد مطالعه؛یعنی، ادراک یادگیری، میزان جذابیت، میزان علاقهمندی و سطح تعامل به شکل مطلوبی همپای روش رایج معلم و پاورپوینت عمل کرده و بنا به اعتقاد پاسخگویان در حد زیاد و خیلیزیاد در یادگیری تأثیر مثبت داشته است و واکنش پاسخگویان نسبت به این فعالیتها مثبت بوده است.
به عبارت دیگر، میتوان گفت که در مجموع، کار در محیطهای چندرسانهای و شبیهسازی آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی در همه شاخصهای مورد مطالعه؛ به شکل مطلوبی همپای روش رایج معلم و پاورپوینت عمل کرده و بنا به اعتقاد دانشجویان در حد زیاد و خیلیزیاد در یادگیری تأثیر مثبت داشته و واکنش پاسخگویان نسبت به این فعالیتها مثبت بوده است.
The effect of educational simulator software’s on learning and remembering in university students and comparing it with traditional teaching methods.