چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، هیجانخواهی و پرخاشگری در پیشبینی اعتیاد به بازیهای ویدیویی دانشآموزان بوده است. روش پژوهش، همبستگی بود. به همین منظور، 302 دانشآموز پسر دوره متوسطه اول از مدارس شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD)، پرسشنامه اعتیاد به بازیهای ویدیویی (PVP)، پرسشنامه هیجانخواهی زاکرمن (SSS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج به دست آمده، بیانگر همبستگی معنادار بین عملکرد خانواده در همه ابعاد (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با اعتیاد به بازی های ویدیویی (r=0.31, P
خلاصه ماشینی:
در ادبیات پژوهشی اجماع و توافقی روی مسأله اعتیاد به بازی نیست و پژوهشگران آن را از مناظر و ابعاد گوناگون تعریفکردهاند و از واژههایی چون «استفاده بیش از حد 2 »، «انجام آسیبزا 3 »، «وابستگی 4 » و «اعتیاد 5 » برای نشان دادن استفاده بیش از حد از بازیهای ویدیویی Video Games Excessive Use Problematic Dependency Addiction استفاده میشود (Griffiths, Kuss & King, 2012).
والجوس و کاپا (Vallejos & Capa, 2010) رابطه بین استفاده از بازیهای ویدیویی و متغیرهای روانشناختی (از جمله؛ عملکرد خانواده، تصمیمگیری و رفتار خشن) را مورد بررسی قرار دادند و در یافتهها به Family Functioning McMaster Emotional Responsiveness Involvement Good Affect Regulation ارتباط معنادار بازی ویدیویی با عملکرد خانواده اذعان کردند.
پژوهشهایی ارتباط انجام بازیهای ویدیویی را با پرخاشگری مورد بررسی قرار دادهاند (Anderson & Carnagey, 2009, Adachi & Willoughby, 2011, Padilla-Walker, Coyne, Fraser, Dyer & Yorgason, 2012, Wallenius & Punamäki, 2008, Mazurek & Engelhardt, 2013).
روش روش پژوهش حاضر، با توجه به موضوع آن که رابطه اعتیاد به بازیهای ویدیویی با عملکرد خانواده، هیجانخواهی و پرخاشگری در دانشآموزان دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 92-1391 میباشد، از نوع توصیفی همبستگی است.
در این پژوهش، عملکرد خانواده و هفت بعد آن، هیجانخواهی و پرخاشگری به عنوان متغیرهای پیشبین و اعتیاد به بازیهای ویدیویی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده است.
تبیین دیگر، این است که عملکرد نامناسب خانواده و کنترل ضعیف روی فرزندان میتواند، به اعتیاد به بازی ویدیویی در نوجوانان منجر شود.