چکیده:
سیره و سبک زندگی امام رضا7 مختصات ویژهای دارد، که بنا به مقتضیات و شرایط سیاسی ـ اجتماعی زمان آن حضرت، تبیین آنها میتواند الگویی برای جامعه امروز باشد. دوره ولایتعهدی ایشان، از وضعیت خاصی برخوردار است؛ که امام رضا7 از این فرصت تحمیلی بیشترین استفاده را برای تبلیغ اسلام واقعی برد، لذا عمل به سیره و توصیههای این امام7 همام در همهی مناسبتها، از جمله بعد سیاسی، ضامن سلامت جامعه و اعضای آن خواهد بود. پژوهش حاضر، نیز به دنبال واکاوی سبک زندگی دینی با تاکید بر اندیشه سیاسی امام رضا7 میباشد. محقق برای رسیدن به هدف، از روش تحلیل راهبردی کمک گرفته است. حاصل تحقیق بیانگر آن است که هدف سیاسی امام هشتم 7 تشکیل نظام اسلامی و علوی و اصلاح ساختار موجود جامعه و در تقابل با هدف سیاسی مامون (تثبیت نظام سلطنتی و خلافتی) میباشد. مبانی اندیشه سیاسی حضرت 7، همان مبانی سیاسی قرآن است و اصول اندیشه سیاسی ایشان شامل: اصل مشروعیت؛ مقبولیت؛ زعامت؛ مشارکت؛ عدالت؛ کرامت؛ اضطرار؛ اهم و مهم؛ تقیه؛ امر به معروف و نهی از منکر؛ تعاون و همکاری؛ هدفمندی؛ تغیر شرایط و موقعیت؛ بسترسازی و... میباشد. در مقایسه سبک زندگی سیاسی امام رضا 7 و مامون، دو مدل و سبک قابل ارائه میباشد و راهبردهای سیاسی امام 7 و مامون نیز دوگونه خواهد بود: راهبردهای الهی ارزشمدار، مبتنی بر حکمت، مصلحت و عزت و راهبردهای ضدارزشی، مبتنی بر نیرنگ، خدعه، غلبه، زور و قهر. سیاست حضرت 7 را در دو بعد داخلی و خارجی میتوان برشمرد و متولیان و نقشآفرینان حوزه سیاست نیز شامل نخبگان، عموم مردم و سیاستمداران میباشد.
Life، conduct and lifestyle of Imam Reza (A.S) have specific characteristics that elucidation of which – based on the political and social requirements and conditions of the Imam’s era – can be an exemplar for today’s society. The period of the Imam’s succession to Ma’mun’s throne has a special condition from which the Imam benefitted maximally – as an imposed opportunity – to propagate the true Islam، therefore، following this magnanimous Imam’s example in all different occasions – including the political dimension – will guarantee the safety of the society and the individuals.
The present study pursues investigation of religious lifestyle with an emphasis on Imam Reza’s political thought. To attain this goal، the strategic analysis method has been used، result of which indicated that the political goal of the eighth Imam was formation of an Alawid Islamic establishment and reformation of the present structure of the society that was in contradiction with Ma’mun’s political goal (stabilization of the monarchical and caliphate-based regime). Essentials of the Imam’s political thought are the same political essentials of the Qur’an. The Imam’s principles of political thought include: the principle of legitimacy، acceptability، authority (or leadership)، participation، justice، honor، constraint، observing priority، prudent dissimulation، enjoining good and forbidding evil، cooperation، purposefulness، change of conditions and positions، making preparations، etc. In comparison the political lifestyle of Imam Reza (A.S) and that of Ma’mun are two presentable models and styles; this way the political strategies of them are also of two kinds: (the first kind includes) strategies which are divine، value-based and dependent on wisdom، expediency and esteem; and (the second kind included) strategies which oppose values and are based on deceit، guile، predominance، force and compulsion. The Imam’s policies can be enumerated in the two internal and external dimensions. The administrators and character portrayals in the field of policy include the elite، the masses and the politicians.