چکیده:
بحث از غلو و غالیان، از مباحث مهم و پرجنجالی است که همواره در میان مسلمانان بهخصوص شیعیان مطرح بوده و هست. جریان غلو و عقاید افراطی غلات برای تشیع خطرناک بود؛ زیرا علاوهبر آشفتگی در عقاید شیعیان و ایجاد اختلاف و تفرقه در بین آنان، شیعه را در نظر دیگران، نسبت به فروعات دینی، افرادی بیقید و بند نشان میداد و دستاویزی برای حاکمان و متعصبان اهل سنّت قرار میگرفت؛ سپس آنان را بر آن میداشت تا به بهانه تفکرات انحرافی غلات، به سرکوبی و شماتت کل شیعیان بپردازند. از مسائل مهم در دوره امام رضا7، سیاستهای آن امام در برخورد با فرقههای انحرافی است. اهمیت این بحث از آنجا روشن میشود که بدانیم عصر آن بزرگوار عصر ظهور نحلههای گوناگون فکری در عرصههای مختلف بوده است. در این زمان، گروههای الحادی غلات شیعه، واقفیه، مفوّضه، و...، در جامعه حضور داشتند که هریک به سهم خود در تحریف عقاید شیعیان کوشش میکردند و در این مسیر حتّی از تفسیر به رای یا جعل و تحریف حدیث نیز ابایی نداشتهاند. نگهداری شیعیان از تاثیرات این فرق نیز از مسوولیتهای امام رضا7 بود. علی بنموسی8 سیاستهایی
اتخاذ نمود تا اثرات سوء این گروهها بر شیعیان را به حداقل ممکن تنزل دهند. البته آن بزرگوار هرگز در مقام ایجاد تشنج و یا اختلاف در سطح جامعه نبود، امّا درعین حال، مفوّضه و واقفیه در بین گروههای فوق، تندترین مواضع را نسبت به غلات داشتهاند.
مقاله حاضر بر آن است تا به بررسی تاریخچهی پیدایش غلات، عوامل پیدایش و تاثیرات منفی آن در جامعه مسلمین بپردازد و موضعگیری امام رضا7 را با این گروه منحرف نشان دهد که چگونه امام هشتم با اعمال خود مرز تشیع را از همه عقاید و اندیشههای ضددینی (هر چند که نام دینی داشتند) جدا کردند.
The discussion of the ghuluww (extremism) and the ghulat (pl. of ghali: extremist) is among important and controversial discussions constantly propounded among Muslims in general and the Shi‘a in particular. The current of ghuluww and the extremist beliefs of the ghulat was dangerous for the Shi‘a. Because، it caused confusion in their beliefs and created difference and separation among the Shi‘a، it would display the Shi‘a in the eyes of others as careless individuals with regard to religious laws; in addition، the deviated beliefs of the ghulat caused the fanatic Sunni rulers and individuals to use it as a pretext for persecuting and blaming the Shi’a as a whole.
Among important issues of the era of Imam Reza (A.S) is the explanation of the Imam’s policies in treating the deviated sects. The importance of this discussion will become clear if we consider the fact that the era of the Imam was an era of emerging various intellectual schools in different fields. At that time the atheist groups of the ghulat، the Waqifites، the Mufawwida، etc. were present in the society and the tried، on their part، to distort the beliefs of the Shi‘a. They did not even avoid interpreting the traditions by their personal opinions and fabricating or distorting the traditions.
Protecting the Shi‘a against the effects of these sects was among the duties of Imam Reza (A.S)، hence، the Imam adopted polices to minimize the harmful effects of these groups against the Shi‘a. Of course، the Imam has never intended to cause stress or difference in the society. However، he has had the most severe stance against the ghulat، the Mufawwida and the Waqifites among the groups mentioned above.
The present article intends to study the background of the emergence of the ghulat and their negative effects upon the Muslim society and to show the Imam’s stance against this deviated group، and that how the Imam safeguarded with his acts the boundaries of Shi‘ism against all anti-religious beliefs and thoughts (although they were under the title of religion).