چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، که با رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است، این است که مبانی ادراک و اقسام آن از منظر ابنسینا و پیامدهای تربیتی آن را بازشناسی کند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در فلسفة ابنسینا نفس جایگاه والایی دارد و مبنای ادراک شناخته میشود. همچنین، بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن، به دلالتهای تربیتی بهویژه در بعد اهداف و روش با توجه به مبانی ادراک میپردازیم و خواهیم دیدکه طبق پژوهش حاضر، هدف نهایی در نظام تعلیم و تربیت سینوی رسیدن به سعادت «نزدیکی به خداوند» است ولی دستیافتن به چنین هدفی، نیازمند رسیدن به اهداف فرعیای چون رشد و تکامل قوای حسی، تخیلی، عقلی و درنهایت ادراکات شهودی است؛ لذا پژوهش حاضر بهکارگیری فعال حواس، حفظ و بهخاطرسپردن، جهتدهی تخیل و خلاقیت، سیر عقلانی، آموزشهای جستوجوگرایانه و تقویت فکر و اندیشه، شهود یا مشاهدة حضوری و باطنی (حدس) و روشهای تلفیقی را به عنوان روش تربیت معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
همچنـین ، بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن ، بـه دلالـت هـای تربیتی به ویژه در بعد اهداف و روش با توجه به مبانی ادراک می پردازیم و خواهیم دیدکه طبق پژوهش حاضر، هدف نهایی در نظام تعلیم و تربیت سینوی رسیدن بـه سعادت «نزدیکی به خداوند» است ولی دست یافتن به چنین هدفی ، نیازمند رسیدن به اهداف فرعی ای چون رشد و تکامل قوای حسـی ، تخیلـی ، عقلـی و درنهایـت ادراکات شهودی است ؛ لذا پژوهش حاضـر بـه کـارگیری فعـال حـواس ، حفـظ و بـه خـاطرسـپردن ، جهـت دهـی تخیـل و خلاقیـت ، سـیر عقلانـی ، آمـوزش هـای جست وجوگرایانه و تقویت فکر و اندیشه ، شهود یا مشـاهدة حضـوری و بـاطنی (حدس ) و روش های تلفیقی را به عنوان روش تربیت معرفی می کند.
٥ دست یابی به معارف از طریق شهود و توجه به رشد این قوه در فراگیران چنان که که در بحث مربوط به ادراک از منظر ابن سینا گذشت ، روشن شد که اتصال به عقل فعال یا باید از طریق عقل صورت پذیرد که در این حالت فراگیران باید با طی مراتب ، عقل خود را از حالت قوه به فعل درآوردند و در انتهای مسیر با اتصال به عقل فعال از آن کسب صور کنند و این روش کسب معرفت از طریق تعلیم و تعلم حاصل می شـود و بـا رشـد و استکمال قوة عقل نظری که از قوای نفس است به این توانایی دست می یابد.