چکیده:
رایانش ابری از جدیدترین پارادایمهای برونسپاری فناوری اطلاعات بهشمار میرود که توانسته است در چند سال اخیر با توجه به ماهیت انعطافپذیرش، سازمانها را در مقابل تغییرات مداوم فناوری اطلاعات محافظت کند. مدیران سازمانها با شناخت دقیق نیازها و اولویتبندی آنها میتوانند برونسپاری موفقتری را در بستر رایانش ابری تجربه کنند. در این راستا، کنسرسیوم طرح اندازهگیری خدمات ابری، شاخصهای استانداردی را به نام شاخص اندازهگیری خدمات برای مقایسة خدمات ابری فراهم آورده است که میتواند کمک بسزایی در شناسایی نیازهای سازمان برای رویآوردن به رایانش ابری پیشنهاد کند. این مقاله برای اولویتبندی نیازهای سازمانها، روش دیمتل فازی را پیشنهاد میکند. در این روش، نظر خبرگان فناوری اطلاعات دربارۀ برونسپاری بخش فناوری اطلاعات در بستر رایانش ابری، پس از جمعآوری، اولویتبندی میشود. مطالعة موردی این پژوهش، دانشگاههای استان سمنان است. نتایج بهدستآمده از پیادهسازی این مدل، نشان میدهد مهمترین معیارهای برونسپاری در بستر رایانش ابری، بهترتیب پذیرش، کارایی و تجربة قرارداد است. همچنین این مدل نشان میدهد مدیریت امنیت، مالکیت و تجربة قرارداد، از معیارهای تأثیرگذارند.
خلاصه ماشینی:
پيمايشي دربارة اولويت بندي عوامل مؤثر بر برون سپاري فناوري اطلاعات در بستر رايانش ابري ، در دانشگاه هاي استان سمنان با بهره مندي از روش ديمتل فازي ميرسعيد شفايي تنکابني ١، رضا شيخ ٢، محمدمهدي جلالي ٣ رايانش ابري از جديدترين پارادايم هاي برون سپاري فناوري اطلاعات به شـمار مـي رود که توانسته است در چند سال اخير با توجه به ماهيت انعطاف پـذيرش ، سـازمان هـا را در مقابـل تغييرات مداوم فناوري اطلاعات محافظت کند.
نتايج به دست آمده از پياده سازي اين مدل ، نشان مي دهد مهم ترين معيارهاي برون سـپاري در بستر رايانش ابري ، به ترتيب پذيرش ، کارايي و تجربۀ قرارداد است .
National Institute of Standards and Technology (NIST) رايانش ابري مدلي است براي فراهم کردن دسترسي آسان بر اساس تقاضاي کاربر از طريـق شبکه ، به مجموعه اي از منابع رايانشي تغييرپذير و پيکربندي (مانند: شبکه هـا، سـرورها، فضـاي ذخيره سازي ، برنامه هاي کاربردي و سرويس ها) که اين دسترسي بتواند با کمترين نياز به مديريت منابع يا نياز به دخالت مستقيم ارائه دهنده گان سرويس به سرعت فراهم يا آزاد (رها) شود (مـل و گرنس ، ٢٠٠٩).
هفت گروه اصلي شاخص اندازه گيري خدمات همراه با تعاريف هريک از آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) منطق فازي مفاهيم بسياري در پيرامون ما وجود دارد که دقيق نيستند و ما آنها را به صورت روزمـره در قالـب عبارت هاي مختلف بيان مي کنيم .
مرحلۀ دوم : در اين پژوهش از ١٥ شاخص اندازه گيري خدمات استفاده شده است کـه جـدول ٣ آنها را نمايش مي دهد.
A brokerage-based approach for Cloud service selection.