چکیده:
: با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی و داخلی، حفظ مزیتهای رقابتی برای شرکتهای تولیدی بسیار دشوار شده است. یکی از عوامل اساسی که تأثیر زیادی بر حفظ مزیتهای رقابتی این بنگاهها دارد، داشتن تصویری شفاف از اولویتهای رقابتی شرکت است. هدف از این پژوهش بررسی و شناخت اولویتهای رقابتی با توجه به شرایط جدید رقابتی و همچنین بررسی تأثیر این اولویتها بر مزیتهای رقابتی منبعمحور است. این مقاله پس از معرفی رویکردهای مختلف تدوین راهبرد، به معرفی رویکرد منبعمحور، یعنی رویکرد مد نظر مقاله میپردازد. بهمنظور آزمون فرضیهها، نظرهای 142 نفر از مدیران شرکتهای صنعتی شهرک صنعتی رشت، در قالب پرسشنامه جمعآوری شد. بهکمک روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تجزیهوتحلیلها انجام گرفت. درنهایت هشت عامل کیفیت، هزینه، تحویل، انعطافپذیری، حفاظت از محیط زیست، نوآوری، دانش فنی و تمرکز بر مشتری، اولویتهای رقابتی تأثیرگذار بر مزیتهای رقابتی شناخته شدند. در این میان مؤلفههای تمرکز بر مشتری و هزینه، بهترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در کسب مزیتهای رقابتی داشتند.
With the rapid changes in international environments، it''s very hard to sustain the corporate competitive advantage. Knowing the competitive priorities leads the managers to a better understanding of corporate strategies in the future. The globalization pressure and the rapid changes in local markets have affected the firms'' competitive advantages. Having a clear understanding of competitive priorities can help manufacturing firms sustain their competitive advantage. Basing the Resource Based View (RBV)، as the foundations of competitive advantages، this paper collects data through questionnaire filled in by 142 managers of manufacturing firms in Rasht industrial complex. Applying EFA and CFA، 8 factors are distinguished as the strategic priorities which effect competitive advantages of these firms including quality، cost، delivery، flexibility، environmental preservation، innovation، technical knowledge and customer focus. Customer centricity had the highest and cost had the lowest effect on achieving competitive advantage among them.
خلاصه ماشینی:
درنهايت هشت عامل کيفيت ، هزينه ، تحويل ، انعطاف پذيري ، حفاظت از محيط زيست ، نوآوري ، دانش فني و تمرکز بر مشـتري ، اولويـت هـاي رقابتي تأثيرگذار بر مزيت هاي رقابتي شناخته شدند.
همچنـين متغيرهـاي اصـلي پژوهش ، شامل اولويت هاي رقابتي (انعطاف پذيري ، تمرکز بر مشتري ، دانش فني ، هزينه ، کيفيت ، تحويل ، نوآوري و حفاظت از محيط زيست ) و مزيت هاي رقابتي در کانون توجه قرار مـي گيـرد و پيشينة پژوهشي مرتبط با هر متغير و مؤلفه هاي آن در هر قسمت بيان خواهد شـد.
در ادبيات راهبرد توليد بر اولويـت هـاي رقـابتي تمرکز شده است و اقدامي را دربرمي گيرد که به سازمان کمک مي کند توانايي هاي راهبردي خود را در ايجاد و توسعة مزيت هاي رقابتي اصلي گسترش دهد.
منطقي که از ارتباط راهبرد رهبري هزينه بـا مزيـت رقـابتي حمايت مي کند، اين واقعيت است که مزيت رقابتي مـي توانـد بـه دو نـوع اساسـي تقسـيم شـود: هزينه هاي پايين تر از رقبا، يا توانايي متمايز شدن و مزيت قيمت (آواد و بن تلال ، ٢٠٠٨).
مدل مفهومي پژوهش با توجه به مرور ادبيات موضوع ، مي توان بيان کرد که اولويت هاي رقابتي بر مزيـت هـاي رقـابتي تأثيرگذار است .
The relationship between competitive strategies and product quality, Industrial Management & Data Systems, 107(1): 69-83.