چکیده:
بحث مدیریت زنجیرة تأمین و ارزیابی عملکرد زنجیرة تأمین در شرکتهای خدماتی در مقایسه با شرکتهای تولیدی بسیار کم و محدود است؛ بنابراین ضرورت مطالعات بیشتر در این حوزه وجود دارد. از اینرو، هدف از این مقاله شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد زنجیرة تأمین خدمات است؛ بنابراین در ابتدا با مرور ادبیات موضوع به تعریف فرایندهای زنجیرة تأمین پرداخته شد. سپس معیارهای اندازهگیری این فرایندها تشریح شد. بعد از استخراج معیارهای ارزیابی عملکرد، این معیارها با شاخصهای مدل اسکور و سروکوال دستهبندی شدند و درخت تصمیمگیری طراحی شد. در ادامه، پرسشنامه تهیه و در بین مدیران هتلهای پنج ستارة شهر تهران، بهعنوان خبرگان صنعت خدمات، توزیع شد. بعد از جمعآوری پرسشنامه از روش AHP فازی برای اولویتبندی معیارها استفاده شد. درنهایت، تحلیلها انجام گرفت و معیارها دستهبندی شد. نتایج نشان میدهد شاخص قابلیت اطمینان دارای بالاترین اولویت و شاخص ملموسبودن دارای کمترین اهمیت در زنجیرة تأمین خدمات است.
Abstract: In evaluating the performance of supply chain Services Companies In comparison with industrial companies we do not have enough related literature and also we do not have enough researches available. Therefor the aim of this article is to identify and prioritize measures of evaluating the performance of services supply chain. Thus in the beginning we review the related text and defining the processes of supply chain. Also we have explained the measures of evaluating the mentioned processes and at the end we have sorted the measures in accordance with Scor and Servqual models and finally we have designed respected decision tree. The prepared questionnaires were distributed among the managers who are considered as the experts in service industries. We, after receiving the completed questioners, have used thefuzzy AHP for prioritizing and sorting the measures. As a result the reliability attribute the most important and intangibility the least important ones in supply chain services.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و اولويت بندي معيارهايي براي ارزيابي عملکرد زنجيرة تأمين خدمات محمودرضا مستقيمي ١، محمدرحيم رمضانيان ٢، محمد اسماعيل زاده 3 بحث مديريت زنجيرة تأمين و ارزيابي عملکرد زنجيرة تأمين در شرکت هاي خدماتي در مقايسه با شرکت هاي توليدي بسيار کم و محدود است ؛ بنابراين ضرورت مطالعات بيشتر در اين حوزه وجود دارد.
از اين رو، هدف از اين مقاله شناسايي و اولويت بندي شاخص هاي ارزيابي عملکرد زنجيرة تأمين خدمات است ؛ بنابراين در ابتدا با مرور ادبيات موضوع به تعريف فرايندهاي زنجيرة تأمين پرداخته شد.
با وجود اين ، اعتقاد بر اين است که خدمات ميتوانند از شيوه هايي بهره ببرند که شرکت هاي توليدي به کار ميگيرند، اما تفاوت بين خدمات و توليد لزوم ايجاد ساختار متفاوت و منحصربه فردي را ايجاب مي کند که منعکس کنندة ويژگيهاي شرکت هاي خدماتي باشد (بون -ايت و پونگ پانارت ، ٢٠١١)؛ بنابراين ايجاد معيارهاي مناسب براي ارزيابي عملکرد زنجيرة تأمين در شرکت هاي خدماتي به شدت احساس ميشود.
آن ها معيارهايي را براي اندازه گيري فرايندهاي زنجيرة تأمين خدمات معرفي ميکنند و درنهايت شاخص هاي اندازه گيري عملکرد را با استفاده از AHP فازي اولويت بندي کردند.
از اين رو، اين مقاله تلاش کرد شاخص هاي مناسبي براي اندازه گيري فرايندهاي زنجيرة تأمين خدمات معرفي و آن ها را اولويت بندي کند.
Measuring Service Supply Chain Management Processes: The Application of the Q-Sort Technique.
A framework for measuring the performance of service supply chain management.
supply chain management: Strategy, planning, and operation, 3rd edition, Upper Saddle River, Pearson-Prentice Hall.
International Journal of Operations & Production Management, 21(1–2): 71–87.