چکیده:
آنچه در گذشته وقف می شد، زمین ، خانه ، باغ و گاهی اموال منقول دارای ارزش ذاتی بود، اما امروزه تغییر ماهیت پـول و ظهور ارزش های مالی اعتباری دیگر مانند اوراق بهادار، ظرفیت های مالی جدیدی را در حوزة وقف ارائه می دهـد. بـا این همه در مورد وقف پول و اوراق بهادار دو نظریه مطرح است . برخی از فقها آن را صحیح نمی داننـد و بـرای اثبـات ادعای خود ادله ای ارائه کرده اند. در مقابل ، گروه دیگری ضمن نقد ادلـه مخالفـان ، وقـف ایـن ارزش هـای اعتبـاری را صحیح و منطبق بر موازین شرعی دانسته اند و به اثبات آن پرداخته اند. در این مقاله نظرهـا و دلایـل هـر یـک جداگانـه بررسی می شوند و در پایان با پذیرش صحت وقف این نوع ارزش های اعتباری ، ضمن تاکید بر اهمیـت مـدیریت مـالی وقف ، الگویی پیشنهادی برای تامین این هدف ارائه می شود.
What in the past had been consecrated land، houses، gardens، and some movable property having intrinsic value، but Amrvz·htghyyr nature of money and credit values Dygrmannd emergence of new financial securities Mytvandzrfythay in the area dedicated to offer. However، the two theories have been proposed to devote money and securities. Some scholars do not consider it proper evidence offered to prove his claim. In contrast، another group also unsubstantiated criticism of the opposition، dedicated credit valid values and consistent with legal standards and these have to prove it.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین آنچه که بر اساس این دیدگاه اهمیت فراوان دارد، مالیت است نـه عینیـت و منفعت و همان طور که قبلا گفتیم ، پول های امروزی نیز مال محسـوب مـیشـوند و از ایـن نظر دلیلی برای بطلان وقف آنها وجود ندارد.
به عبارت دیگر از آنجا که پول مال محسـوب مـیشـود و دارای مالیـت اسـت ، واقـف مالیت آن را در نظر میگیرد و به دلیل همین خصوصیت آن را وقف میکنـد تـا در جهـات خیرخواهانه مصرف شود؛ مثلا شخص واقف مبلغی را به بانک یا مؤسسه ای میسـپارد کـه اصل آن محفوظ و درآمد آن برای امور اجتماعی مانند کمک به نیازمندان یا کمک بـه اهـل کسب و کار مصرف شود.
بنابراین منظور از عین بودن مال موقوفه این است که "دین ، منفعت یـا کلـی" نباشـد و اوراق بهادار نیز چون دین ، منفعت و کلی نیستند، از مصادیق اعیان محسوب میشـوند کـه در صورت وجود سایر شرایط ، وقف آنهابه طور کامل شرعی و صحیح است .
ایشان معتقدند که در مال موقوفه ، باید انتفاع از عین با بقای آن ممکـن باشـد؛ در حالیکه پول و اوراق بهادار فاقد این دو ویژگی هستند، اما حقیـت ایـن اسـت کـه پـول و اوراق بهادار با توجه به مالیت اعتباری خود، وقف شدنی هستند و ماهیت ویژة آنهـا سـبب میشود که با وجود استفاده و انتفاع از آنها، اصل مال همچنـان بـاقی بمانـد."