چکیده:
شکاف جنسی از مهمترین شکافهای هر جامعهای است که موجب تفاوت در ارزشها، نگرشها و رفتارهای افراد میشود. تفاوت میزان پایبندی به دین و نوع مصرف رسانهای متفاوت مردان و زنان، از مهمترین این تفاوتهاست؛ هرچند، تاکنون، رابطۀ بین هویت دینی و نوع مصرف رسانهای کمتر بررسی شده است. مقالۀ حاضر با روش پیمایشی و مقطعی، میزان هویت دینی دانشآموزان دختر و پسر متوسطه شهر مرودشت و رابطۀ آن با نوع مصرف رسانهای (تلویزیون و ماهواره) آنان را بررسی کرده است. نتایج تحقیق نشان داد که دختران در هر سه بعد هویت دینی (عاطفی، اعتقادی و عملی)، در مقایسه با پسران، به دین پایبندتر بودهاند. همچنین، دختران بیشتر تلویزیون و پسران بیشتر ماهواره تماشا میکردهاند. بهعبارتی، نوعی الگوی مصرف رسانهای مبتنی بر جنس وجود داشته است. همبستگی متغیرهای تلویزیون و ماهواره با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، مثبت و منفی بوده است. متغیرهای مستقل تحقیق (جنس و مصرف رسانهای) توانستهاند بیش از 50 درصد وردایی (واریانس) هویت دینی پاسخگویان و ابعاد سهگانۀ آن را تبیین کنند. نتایج تحلیل وردایی (واریانس) دوطرفه نشان داد با وجود تأثیری که تماشای تلویزیون و ماهواره بر ابعاد هویت دینی دارند، تأثیر متغیر جنس بر هر سه بعد هویت دینی (بهویژه بعد عاطفی) بیشتر است. تأثیر تلویزیون بیشتر تعدیلکنندۀ تأثیر جنس بر ابعاد اعتقادی و عاطفی، و تأثیر ماهواره بیشتر تعدیلکنندۀ تأثیر جنس بر بعد عملی هویت دینی بوده است.
خلاصه ماشینی:
مقایسۀ جنسیتی هویت دینی و رابطۀ آن با مصرف رسانه ای (تلویزیون و ماهواره )؛ 1 مورد مطالعه ، دانش آموزان متوسطۀ شهر مرودشت (١٣٩١- ١٣٩٢) آرمان حیدری تاریخ دریافت : ١٣٩٢/٠٧/٠٢ اصغر میرفردی تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/٠٥/٢٥ عباس رمضانی باصری چکیده شکاف جنسی از مهم ترین شکاف های هر جامعه ای است که موجب تفاوت در ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای افراد میشود.
ازاین رو، مقاله حاضر در صدد است تا به بررسی تجربی رابطۀ جنس ، مصرف رسانه ای با میزان هویت دینی دانش آموزان متوسطه شهر مرودشت بپردازد؟ انتخاب شهر مرودشت به دلایل زیر بوده است : شهر مرودشت بزرگ ترین شهر استان فارس بعد از شیراز و از نظر مکانی نزدیک ترین شهر بزرگ به آن شهر است که در سال های اخیر به علت وجود کارخانجات صنعتی بزرگ و کوچک بیشترین مهاجران خارجی، و به ویژه مهاجران افغانی، را پذیرا شده است .
بر اساس مقایسه میزان میانگین های دو جنس و سطح معناداری مربوطه ، میتوان گفت دختران در همۀ ابعاد عاطفی، اعتقادی و عملی دین داری و دین داری کل ، از احساسات و اعتقادات دینی بیشتری در مقایسه با پسران برخوردار بوده اند، همچنین ، بیشتر به انجام اعمال و عبادات دینی مقید بوده اند.
- تأثیر عامل جنس بر ابعاد سه گانۀ هویت دینی و میزان تماشای تلویزیون و ماهواره از نظر آماری معنادار بوده است ؛ بدین ترتیب که دختران در مقایسه با پسران ، در هر سه بعد عاطفی، اعتقادی و عملی هویت دینی نمرة میانگین بیشتری از پسران داشته اند و این تفاوت میانگین در سطح ٩٩ درصد اطمینان تأیید شده است .