چکیده:
مطابق پیش بینی اتحادیه مسافرت و گردشگری سهم گردشگری از GDP جهانی در سال 2020 به مرز 6000 میلیارد دلار و تعداد مشاغل ایجاد شده توسط آن سیصد میلیون شغل خواهد بود. با توجه به این آمار، گردشگری را میتوان حوزهای چند بعدی در نظر گرفت که به نیازهای گردشگران با علائق و انگیزههای متفاوت پاسخ میدهد. خرید از اساسیترین نیازها و همچنین جزء فعالیتهای محبوب گردشگران قلمداد میگردد. مناطق مرزی بدلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط نامساعد اقتصادی همواره برای گسترش این فعالیت، بسترهای مورد نیاز را فراهم آوردهاند. از جمله شهرهای مرزی محبوب در این زمینه، شهر بانه واقع در مرزهای غربی ایران میان دو کشور ایران و عراق است. اقتصاد این نواحی به شدت به گردشگری خرید وابسته بوده و اکثر مرزنشینان بطور مستقیم یا غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند. میتوان میان رضایت گردشگران و تداوم بهبود رفاه و وضعیت اقتصادی مردم محلی رابطه برقرار نمود. برداشت از رضایت در موضوعات مختلف میتواند متفاوت باشد، در بستر گردشگری خرید، رضایت به عوامل موثر بر فرآیند تقاضا و عوامل تسهیل کننده محیطی که در ادامه مورد بحث قرار میگیرند، وابسته خواهد بود. لذا مقاله حاضر در نظر دارد، با توجه به اهمیت موضوع توسعه در این نواحی، میزان عملکرد عاملهای تاثیرگذار بر رضایت کلی گردشگران خرید شهر مرزی بانه را بررسی نماید. در این پژوهش این عوامل به دو دستۀ عوامل مرتبط با فرآیند خرید و عوامل مرتبط با محیط گردشگری تقسیم شدهاند. تحقیق از حیث هدف کاربردی؛ از حیث ماهیت توصیفی و از حیث روش اجرا، پیمایشی- میدانی میباشد. جامعه آماری آن را گردشگرانی تشکیل داده است که اکثرا جهت خرید وارد شهر مرزی بانه میشوند، مطابق جدول مورگان تعداد 400 نفر گردشگر بعنوان نمونه در نظر گرفته شد که به صورت دسترسی تصادفی، پرسشنامه ها در اختیارشان قرار گرفت. ابزار گردآوری داده نیز مشتمل بر دو روش اطلاعات دست اولی (میدانی) و ثانویه (کتابخانهای) بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که در مقاصد گردشگری موضوعی که بر پدیدهای خاص در جهت توسعه متکی هستند، علیرغم توجه ویژه گردشگران به آن موضوع، عوامل محیطی تسهیل کننده نیز میتواند در رضایت کلی کسب شده توسط گردشگران تاثیرگذار باشد. در انتها با توجه به سایر یافتههای میدانی پژوهش، پیشنهادات عملیاتی ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
1- Shopping 2 -Kinley et al 3 -Turner & Reisinger 4 -Shopping Tourism 5 -Timothy از شهرهای مرزی ایران که هم اکنون پدیدة گردشگری خرید در آن در حال وقوع است ، شهر بانه میباشد.
رضایت کلی سنجیده شده رضایت نسبتا مطلوبی است ، اما چون این پژوهش به دنبال یافتن ارتباط میان عملکرد عوامل مربوط به فرآیند خرید و همچنین عوامل محیطی موثر بر رضایت کلی در قالب آمار و اطلاعات میدانی است ، سوالاتی بدین شکل مطرح میگردند: سوال اصلی: آیا بین رضایت از عملکرد عامل های مربوط به رضایت (خرید، محیط ) و رضایتمندی کلی گردشگران شهرمرزی بانه رابطه معنادار وجود دارد؟ میزان تبیین کنندگی متغیرهای پیش بین در متغیر ملاک به چه اندازه ای است ؟ سوالات فرعی: الف .
/ شکل (٣) پراکنش بین رضایت از خرید و رضایت کلی گردشگران از بازار مرزی بانه سوال فرعی دوم : برای پاسخ به این سوال و سنجش رابطه میان دو متغیر، بدلیل فاصله ای بودن مقیاس آنها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید، نتایج تحلیل در زیر آمده است .
٤. پس از خرید و قیمت های ارزان ، دیدن جاذبه های طبیعی و فرهنگی استان کردستان از مهم ترین دلایل گردشگران برای مسافرت به این شهر بوده است ، همانطور که در اهداف این پژوهش نیز آمده بود، این جاذبه ها قابلیت تبدیل شدن به نقطۀ شروع توسعۀ همه جانبۀ 1 -Abdul Mohit & Azim 2 -Hulhumale گردشگری در بانه و در نهایت در کل استان کردستان را دارا میباشند.