چکیده:
مسئولیتپذیری اجتماعی رویکردی تجاری است که اخلاق، کارکنان، جامعه و محیط را محترم میشمارد و راهبردی کامل است که توانایی بهبود موقعیت رقابتی سازمان را دارد. از طرفی، پیروی از تقاضاهای نهادی، موجب شکلگیری حمایت اجتماعی میشود و بقای سازمان را تضمین میکند. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر قابلیتهای درونی سازمان و ساختار صنعت بر میزان مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که از میان این جامعه، با استفاده از روش حذفی نظاممند، 116 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای نمونة آماری با استفاده از نرمافزار رهاورد نوین و بررسی اسناد و گزارشهای مالی گردآوری شد و با بهرهگیری از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و تحلیل مسیر، روابط تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل درونسازمانی، قابلیت سودآوری و قابلیت عملیاتی و عوامل ساختار صنعت شامل سطح رقابت، نوع صنعت و سودآوری صنعت، رابطة معناداری با مسئولیتپذیری اجتماعی دارند.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان می دهد عوامل درون سازمانی ، قابلیت سودآوری و قابلیت عملیاتی و عوامل ساختار صنعت شامل سطح رقابت ، نوع صنعت و سودآوری صنعت ، رابطۀ معناداری با مسئولیت پذیری اجتماعی دارند.
سهم هریک از مؤلفه های درون و برون سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی چقدر است ؟ در این پژوهش تلاش می شود که با تکیه بر تئوری مبتنی بر منابع ١، رویکرد سازمان صنعتی و 2 و تئوری نهادی ٣، عوامل ساختاری درون و برون سازمانی مؤثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی شناسایی شناسایی شود و در ادامه ، با استفاده از داده های مالی استخراج شده از گزارش های مالی شرکت های عضو نمونۀ تحقیق و با تکیه بر روش مدل سازی معادله های ساختاری ، میزان تأثیر هریک بررسی شود.
درنتیجه ، CSR یک دارایی راهبردی و مشترک است (اسزیکلی و کنیرش ، ٢٠٠٥)؛ بنابراین مسئولیت پذیری اجتماعی از دو دسته عامل تأثیر می پذیرد: قابلیت های درونی سازمان و عوامل ساختاری صنعت .
درنتیجه ، مطابق دیدگاه مبتنی بر منابع ، انتظار می رود CSR به طور نظام مند با تغییر در ویژگی های سازمان تغییر کند: فرضیۀ اول : بین قابلیت سودآوری سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی ، رابطۀ معناداری وجـود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر قابلیت های سازمان و ساختار صنعت بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان است .
Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective.
The effect of R & D intensity on corporate social responsibility.
Corporate social responsibility: a strategy for sustainable business success.