چکیده:
کارآفرینی استراتژیک، عاملی اثرگذار بر خروجی سازمانهای کوچک، متوسط و بزرگ درنظر گرفته میشود که میتواند رشد و ثروت یک سازمان را بهبود بخشد. امروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ، از کارآفرینی استراتژیک بهعنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده میکنند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف این تحقیق شناسایی تأثیر کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد مالی و غیر مالی در قالب پژوهشی توصیفی- همبستگی در شرکتفناپ در تهران است و چارچوب مفهومی با دو بعد کارآفرینی استراتژیک و عملکرد طراحی شده است.اینتحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی– همبستگی و از نظر هدف از نوع کاربردی است.پرسشنامة محققساختة پژوهش بهصورت تصادفی ساده، بین هفتاد نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان در شرکتفناپ توزیع و در نهایت شصتپرسشنامه جمعآوری شد.آزمون فرضیات تحقیق و مدل تحلیل مسیر آن براساس روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS2انجام گرفت. نتایج نشان میدهد فرهنگ کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، مدیریت استراتژیک منابع و بهکارگیری خلاقیت و توسعة نوآوری بر عملکرد تأثیر میگذارد، اما ذهنیت کارآفرینانه بر عملکرد در شرکت فناپ تأثیری ندارد. هرچند در پایان مشخص شد بهطور کلی کارآفرینی استراتژیک بر عملکردشرکت فناپ تأثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
با وجود این ، محققان معتقدند بدون استراتژی برای کارآفرینی ، اهداف کارآفرینی محقق نمی شود، زیرا استراتژی نحوة آرایش منابع ، فرایندها، محصولات و سیستم هایی را تعیین می کند که صنایع و شرکت ها برای رویارویی با بی اعتمادی موجود در محیط پیرامونشان اتخاذ می کنند (,Samson &Lawson ; ٢٠٠٨ ,Yilmaz &Akman ٢٠٠١)؛ بنابراین پیوند استراتژی و کارآفرینی که از آن به عنوان کارآفرینی استراتژیک یاد می شود، اساس موفقیت کارآفرینی در سازمان هاست و بهبود عملکرد ریشه در اتخاذ این نوع استراتژیها از سوی مدیران سازمان ها دارد.
پس این تحقیق می تواند برای ترویج کارآفرینی استراتژیک افزایش میزان درآمد، عملکرد بهتر و نیز افزایش رضایت مشتریان در شرکت فناپ راهگشا باشد؛ بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کارآفرینی استراتژیک و تأثیر آن بر عملکرد انجام گرفته است .
Morgan & Strong خود را برای شناسایی فرصت های کارآفرینی باارزش از دست داده اند، بعید است بتوانند این مزیت را در طول زمان حفظ کنند؛ بنابراین تمام شرکت ها باید در دو بعد جست وجوی فرصت و مزیت تلاش کنند و تنها در این حالت است که ثروت ایجاد می شود ( ,.
بر این اساس ، فرضیات زیر برای این پژوهش درنظرگرفته شده است : فرضیۀ اصلی : کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد تأثیر معنادار دارد.
Khayesi & Antonakis فرضیۀ فرعی سوم تحقیق به شناسایی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه بر عملکرد پرداخت و این فرضیه تأیید شد که ناشی از وجود نگرش ریسک پذیری در شرکت ، توجه به ارائۀ ایده های جدید، تحمل شکست ایده های جدید و حمایت از نوآوری در این شرکت است .