چکیده:
دانشگاه کارآفرین، بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت توسعة اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد. از اینرو، شناخت این مأموریت و نحوة تحقق آن در دانشگاههای سنتی، اهمیت ویژهای دارد. براساس چارچوب نظری، دانشگاه کارآفرین هویتی مستقل و ویژگیهای مشخص دارد و از آنجا که سازمان است، ویژگیهای سازمانی را نیز دارد؛ بنابراین سوقدادن ویژگیهای سازمانی سنتی دانشگاه بهسوی کارآفرینی سازمانی، میتواند دانشگاه سنتی را به دانشگاه کارآفرین بدل کند. در مطالعۀ حاضر، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای، ویژگیهای دانشگاه کارآفرین شناسایی شد و همچنین نتایج فعالیتهای کارآفرینی سازمانی در دانشگاهها مشخص شد. پس از آن، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع روایتی و از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از خبرگان دانشگاهی- که حداقل ده سال در زمینة کارآفرینی سابقة اجرایی داشته و در این زمینه، تألیف علمی در قالب کتاب و مقاله دارند- الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبهها تدوین شد. نتایج نشان می دهد الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی، شامل مؤلفههای کیفیت دانشآموختگان، انتشار یافتههای علمی، جذب منابع مالی، قراردادهای پژوهشی، ثبت اختراع، ایجاد کسبوکارهای زایشی، ایجاد پارک علموفناوری، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساختار سازمانی منعطف، رویکرد کارآفرینانة استادان، مدیریت کلان، محتوای دروس و ویژگیهای دانشجویان میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی ، شامل مؤلفه های کیفیت دانش آموختگان ، انتشار یافته های علمی، جذب منابع مالی، قراردادهای پژوهشی، ثبت اختراع ، ایجاد کسب وکارهای زایشی، ایجاد پارک علم وفناوری، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه ، ساختار سازمانی منعطف ، رویکرد کارآفرینانۀ استادان ، مدیریت کلان ، محتوای دروس و ویژگیهای دانشجویان میشود.
تاکنون مدل های گوناگونی برای دانشگاه کارآفرین طراحی شده است (,Ropke ;١٩٩٨ ,Clark ;١٩٩٧ ,Slaughter &Leslei ;١٩٩٥ ,Dill 1998; Van vaught, 1999; Etzkowitz & Leydesdorff, 2000; Guerrero et al.
مدیریت استراتژیک کارآفرینانۀ سازمان برای تقویت کارآفرینی سازمانی بسیار مهم است و فعالیت های کارآفرینانه به مدیریت استراتژیک کارآفرینانۀ سازمان بستگی دارد ( & Covin ١٩٩١ ,Slevin).
(1995; Kuratko & Hadgetts, 2001; Thompson, 1999 همچنین فرهنگ سازمانی ، انرژی اجتماعی است که موجب تهییج سازمان میشود یا در این امر شکست میخورد.
در این پژوهش ، ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام گرفت و سپس از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با پانزده نفر از خبرگان دانشگاهی، ابعاد الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی شناسایی شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج نشان میدهد برای ایجاد دانشگاه کارآفرین ، محتوای دروس باید کاربردی باشند و برگزاری کلاس ها به صورت کارگاهی نیز میتواند بر این موضوع تأثیر داشته باشد.
براساس این یافته ها، الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی با توجه به نتایج در نمودار ١ ارائه شده است .