چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان جهرم است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 30 دانشآموز دختر، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست هر دو گروه به پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف پاسخ دادند. در مرحلة بعد، گروه آزمایش طی 10 جلسة آموزشی دوساعته، تحت آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف (1989) روی آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. دادههای بهدست آمده با آزمون t مستقل و نمرة افزوده (gain score) تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روانشناختی نوجوانان تأثیر میگذارد و آن را ارتقا میدهد. (78/3=t، 001/0P ). این ارتقا بهصورت رشد معنادار در همة زیرمؤلفههای بهزیستی روانشناختی، یعنی ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی، پذیرش خود، خودمختاری، بهجز تسلط بر محیط، نمود یافت.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه باعث افزایش بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان می شود.
بـه دلیـل اهمیت موضوع و در دسترس بودن تحقیقات نسبتا اندک در این زمینه ، محقق بر آن شد کـه تأثیر مهارت های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان شناختی و در هریک از مؤلفه هـای آن را در دانش آموزان دبیرستانی جهرم بررسی کند.
در تبیین نتایج به دست آمده ، آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه از طریق تأثیرگذاری مثبت در همة مؤلفه های بهزیستی روان شناختی باعث ارتقای آن می شود.
این مؤلفه ها (ریف ، ١٩٨٩؛ ریف و کییز، ١٩٩٥؛ اسپرینگر و هاسر، ٢٠٠٦) به قرار زیر است : فرضیة ١: آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه باعث افزایش بهزیستی روان شناختی دانش آموزان دبیرستانی می شود.
در تبیین نتایج به دست آمده ، می توان چنین مطرح کرد که آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه از طریق تأثیرگذاری مثبت در بیش تر مؤلفه های بهزیستی روان شناختی موجب ارتقای آن می شود.
جدول ٣ نشان می دهد که آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه در ارتباط مثبت با دیگران در آزمودنی های گروه آزمایش باعث افزایش معناداری شده است .
جدول ٣ نشان می دهد که آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه در هدف مندی زندگی در آزمودنی های گروه آزمایش ، باعث افزایش معناداری شده است .
جدول ٣ نشان می دهد که آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه در پذیرش خود در آزمودنی های گروه آزمایش ، باعث افزایش معناداری شده است .