چکیده:
استفاده از نشانه ها برای بیان اندیشه ها و القای عقاید به مخاطب، روشی است که بشر از آغاز، با آن مانوس بوده است. نشانهها به سبب بهره گیری از معانی ضمنی، امکان بازنمایی غیرمستقیم پیام را ایجاد میکنند و بدین صورت، سبب اثر گذاری عمیقتر و طولانیتر پیام بر ذهن مخاطبان می شوند. شناخت این شیوه، به کارگزاران رسانه امکان میدهد پیامهای دینی را جذاب تر و با عمق و اثرگذاری بیشتر، به مخاطبان عرضه کنند. نشانهها دارای لایههای معنایی ای مختلف هستند؛ بنابراین، به منظور نفوذ به درون این لایهها برای کشف معانی ضمنی نشانهها و بررسی نقش آن ها در بازنمایی عناصر دینی به ویژه در رسانه پر مخاطب فیلم، تحلیل آن ها ضروری است. در این پژوهش کوشیده ایم از منظری نشانهشناختی، فیلم نشانهها را تحلیل کنیم. یافته های تحقیق نشان می دهد در این فیلم، از حجمی گسترده از نشانههای دارای بار معنایی دینی استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهشگران در بررسی های خود، بر فراینـدها و نظام هایی تأکید کـرده انـد کـه «بـه نحـوی از انحـا، موضـوع را بـه سـخن گفـتن وامـی دارنـد» (نیکولز٧، ١٣٧٨: ١)؛ به عبارت دیگر، آن ها به دنبال کشف معنـا و چگـونگی خلـق و انتقـال آن ازطریق رسانه بوده انـد؛ در حـالی کـه دربـارة فـیلم و بـا اسـتفاده از روش نشـانه شناسـی ، پژوهش هایی محدود انجام شده است و به صورت تبعـی ، ایـن فقـر پژوهشـی درزمینـۀ فـیلم دینی ، به مراتب بیشتر اسـت ؛ بنـابراین ، در اینجـا، مـلاک بررسـی پـژوهش هـای انجـام شـده ، تمرکز بر سنجش عناصر دینـی اسـت تـا از تجربـۀ پـژوهش هـای پیشـین ، بیشـترین اسـتفاده صورت گیرد.
سطح اول : واقعیت بـا توجـه بــه آنچـه گفتــیم ، متنـی کـه قــرار اسـت بــه صـورت فـیلم درآیــد، نخسـت بایــد درچهارچوب رمزهای اجتماعی رمزگذاری شود تا رنگ واقعیت بگیرد؛ افزون بر آن ، بـرای درک چگونگی بازنمایی عناصر دینی و درنتیجه ، یافتن معنای نمادین نشانه ها، ایـن عناصـر، درون چهارچوب رمزگان ایدئولوژیک نیز بررسی می شوند.
درچهارچوب رمزهای اجتماعی رمزگذاری شود تا رنگ واقعیت بگیرد؛ افزون بر آن ، بـرای در این فیلم ، برای نشان دادن قدرتی کـه ازجانـب خـدا الهـام بخـش اسـت ، از چهـرة زن درک چگونگی بازنمایی عناصر دینی و درنتیجه ، یافتن معنای نمادین نشانه ها، ایـن عناصـر، استفاده شده است .