چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیرانسجام متن درسطوح خرد وکلان بربهبـوددرک مطلـب دانش آموزان متوسطه است . بدین منظور ٢٤٠دانش آموزسال سوم دبیرستان انتخاب شـدند. سپس دانش آموزان به چهارگروه ٦٠نفری به صورت تصادفی تقسیم گردیدنـد واعـضای هرکدام ازگروه هایکی ازنسخه های متن راخواندند. نسخه های متن شامل انسجام خـردو کلان پایین ،انسجام خردبالا وکلان پایین ،انسجام خردپایین وکلان بالا،وانسجام خردو کلان بالابود. پس ازاجرای پیش آزمون دانش آموزان به مدت ٣٠دقیقه مـتن آزمایـشی را خواندند،درانتهاپس آزمون درک مطلب اجراگردید. بـااسـتفاده ازتحلیـل کوواریـانس عملکرددرک مطلب دانش آموزان مقایسه شد ونتایج زیربه دست آمـد: نمـره هـای درک مطلب دانش آموزانی که نسخه انسجام متن خرد وکلان بالاراخواندندبـه طـورمعنـاداری بــالاترازنمــره دانــش آمــوزانی بــودکـه نــسخه انــسجام خــرد وکــلان پــایین راخواندنــد (٠٠٠١>p)وهمچنین علاوه براین ،میانگین نمره های درک مطلب انسجام متن خردپایین وکلان بالا،به طورمعناداری کمترازخرد وکلان بالاسـت (٠٠٠٦=p).پـس درمجمـوع می توان نتیجه گرفت که متن دارای انـسجام خـرد وکـلان بـالابیـشترین تـاثیرمثبـت رابـر درک مطلب دانش آموزان داشته است وبعدازاین نـسخه هـای انـسجام خـردبـالا ونـسخه انسجام کلان بالابیشترین تاثیررابردرک مطلـب دانـش آمـوزان داشـتندودرانتهـانـسخه انسجام خرد وکلان پایین قرارمی گیرد.
خلاصه ماشینی:
پـس درمجمـوع می توان نتیجه گرفت که متن دارای انـسجام خـرد وکـلان بـالابیـشترین تـأثیرمثبـت رابـر درک مطلب دانش آموزان داشته است وبعدازاین نـسخه هـای انـسجام خـردبـالا ونـسخه انسجام کلان بالابیشترین تأثیررابردرک مطلـب دانـش آمـوزان داشـتندودرانتهـانـسخه انسجام خرد وکلان پایین قرارمی گیرد.
com ٢**دکترای روان شناسی تربیتی وعضوهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران تاریخ دریافت :١٣٩٢/٧/٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/٨/١٠ پژوهش ونگارش کتب دانشگاهی،شماره ٣٠،پاییز ١٣٩٢،ص ٥٠ـ٦٦ کلیدواژه ها انسجام متن ،انسجام خرد،انسجام کلان ،درک مطلب مقدمه آموزش درست موضوع های درسی ازاهداف اساسی هرنظام آموزشی اسـت .
چـه عاملی سبب می شودکه خواننده یک متن رابه صورت مجموعه ای ازجملات غیـرمـرتبط دریافت کند ودرمتنی دیگرهمه جملات آن متن رابه صورت یـک کـل اسـتنباط کنـد؟ بـرای پاسـخ بـه ایـن سـؤال بایـدازمبحـث انـسجام ١درمـتن کمـک بگیـریم ،مبحثـی کـه روان شناسانی ازجمله مک نامارا (٢٠٠١) ازآن بـه عنـوان عامـل زبـان شـناختی مهمـی یـاد کرده اندکه جملات مختلف رابه هم پیوندمـی دهـد ومعتقدنـدکـه انـسجام مـتن یکـی از ویژگی های متون است ودردرک مطلب متن نقش اساسی دارد.
درک مطلب دانش آموزان باتوجـه بـه میـزان انـسجام مـتن وبـااسـتفاده ازآزمـون آماری تحلیل کوواریانس بررسی شد،که شاخص های آماری آن درجدول ٢آمده است .
پـس درمجمـوع می توان نتیجه گرفت که متن دارای انـسجام خـرد وکـلان بـالابیـشترین تـأثیرمثبـت رابـر درک مطلب دانش آموزان داشته است وبعدازاین نـسخه هـای انـسجام خـردبـالا ونـسخه انسجام کلان بالابیشترین تأثیررابردرک مطلـب دانـش آمـوزان داشـتند ودرانتهـانـسخه انسجام خرد وکلان پایین قرارمی گیرد.
معلمـان ازنـسخه هـای مختلـف انـسجام بـرای تـدریس و یادگیری بیشتربهره بگیرند وسعی نماینددرمتونی کـه بـه دانـش آمـوزان ارائـه مـی دهنـد، شاخص های انسجام متن رارعایت کنندتادرک مطلب دانش آموزان افزایش یابد.