چکیده:
تصوف در گیلان همچون سایر مناطق ایران از نفوذ و قدمت زیادی برخوردار بوده است.
شیخ زاهد گیلانی بنیانگذار طریقتی بود که با سایر فرقه های صوفیانه در ایران از نظر فکری و اجتماعی دارای تفاوت هایی بود. با آن که اساس تصوف زاهدیه مبتنی بر فقر و درویشی بود، اما شیخ زاهد با توجه به نفوذ اقتصادی و سیاسی ای که در گیلان، شروان، اران و آذربایجان پیدا کرده بود، مورد احترام ویژه حاکمان ایلخانی و محلی بود. شیخ زاهد با توجه به چنین موقعیتی، قدرت اجتماعی و اقتصادی خود را در خدمت طریقت زاهدیه قرار داد. پس از پیوستن شیخ صفی الدین اردبیلی به وی، با توجه به میراثی که شیخ زاهد به او منتقل کرده، شیخ صفی طریقت صفویه را به وجود آورد. به نظر می رسد یکی ازانگیزه های پیوستن شیخ صفی به شیخ زاهد علاوه بر عوامل معنوی وی ثروت و مکنت شیخ را مورد توجه قرار داده بود، تا از این طریق بر قدرت خود بیفزاید. علاوه بر این مساله، شیخ صفی با انتقال سیادت (سید بودن) از خاندان شیخ زاهد به خود پس از ازدواج با دختر شیخ زاهد ـ بی بی فاطمه ـ زمینه های تلفیق اندیشه سیاسی ایرانشهری را برای خاندانش فراهم کرد.
Sufism had enjoyed of penetration and more antiquity like other territories of Iran. Sheikh Zahed Gilani established a Gnostic movement which had some difference with other mystical groups in Iran. However، the base of Zahediyeh's Sufism was on poverty and mendacity، but Sheikh Zahed by political and economic inFluence which had found in Gilan، Shervan، Aran، Azarbayjan was respected by local and Ilkhani's kings. In spite of the great number of Sheikh Zahed Partisans، Shervan's rulers were always shocked with fear and dread. Because Disciples of Sheikh were more than their forces. After joining Sheikh Saffi –al - Din Safiodin Ardebili to him، on the base of the heritage which Sheikh Zahed had carried to him، the mystical method was created by him. It seems، Sheikh Saffi in spite of spiritual motivations and wealth had paid attention to the pecuniary of Sheikh to increase his power by this way. Besides of this issue، Sheikh Saffi، by transferring lordship (being a sayid) from Sheikh Zahed family to himself after getting married Sheikh Zahed's daughter، provided the background of mixed thought of political civil of Iran for his dynasty.