چکیده:
آخرت شناسی از آن جهت که با غیب و به آینده نادیده بشر ارتباط دارد،همواره از مهمترین دغدغه های انسان و نیز از بحث انگیزترین آموزه های ادیان بوده است.براساس آموزه های قرآنی، همه انبیاء به بهشت و سعادت بشارت داده اند و پیروان خویش را از عذاب های الهی ترسانیده اند و آنان را از سرکشی و عصیان و شومی عاقبت این اعمال انذار داده اند و فلسفه نبوت انذار و تبشیر بوده است و اتمام حجت خداوند بر مردم، تا در روز قیامت عذری در برابر محبت های الهی باقی نمانده باشد.
بنابر چنین آموزه هایی موسی بن عمران، پیامبر بزرگ خداوند نیز می بایستی پیروان خود را نسبت به آینده ایشان انذار داده باشد و بحث معاد میان یهودیان مانند دیگر ادیان از همان ابتدای نبوت وی مطرح شده باشد.اما بیشتر دانشمندان دانش ادیان تصریح می کنند یهودیان اعتقاد روشنی به آخرت و روز جزا ندارند و جزای اعمالشان را بیشتر در این جهان می دانند و اعتقاد به رستاخیز که در دین آنان ذکر شده، قدمتی به اندازه قدمت دیگر اعتقاداتشان ندارد. متخصصان علوم ادیان بر آنند که اعتقاد به بهشت و جهنم و روز جزا در تورات مطرح نشده و این عقیده پس از همجواری بنی اسرائیل با ایرانیان در دوره اسارت بابلی، از آیین زرتشتیان تاثیر گرفته است. به نظر می رسد مهم ترین و اولین منابع تشریح اعتقاد به معاد در منابع دین یهود، کتاب تلمود است. در کتاب گنجینه تلمود آمده است معاد جزو اصول دین یهودیان است و انکار آن گناهی بزرگ محسوب می شود؛ اما گروهی از یهودیان به نام فرقه صدوقیان معتقد به نابودی روح همراه با معدوم شدن جسم بوده اند. همچنین در این که آیا معاد شامل همه انسان هاست یا بعضی از اقشار مردم را شامل می شود، میان دانشمندان یهودی اختلاف است. مجموعه این مباحث و سوالات، ذیل عنوان معاد و فرجام شناسی از دیدگاه یهود به تفصیل در این مقاله مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و نیز به تناسب، موضع قرآن درباره آخرت شناسی در دین یهود بیان گردیده است.
Thus because eschatology is related and linked to the unseen and human ignore future، always has been the most important human concerns and the most arguable religious teachings. Based on Quranic teachings، all Prophets have had good news to heaven and happiness and have frightened all his followers of Divine Retribution and have warned them from rebellion and bad deeds and the philosophy of Prophecy was warn and the good news and God's ultimatum to the people، so that in the day of resurrection، is not left excuses against the Divine Blessing and Love. According to some such doctrine، Musa Ibn Umran، the great Prophet of God should warn his followers toward their future and the resurrection debate among Jews like other religions، from the very beginning of his Prophethood، has had been raised، but most religious scholars asserted that Jews do not clearly believe in the hereafter and the Day of Judgment and know their punishment and reward actions in this world and the belief in resurrection is no longer old like their other beliefs. Religions scientists say that the belief in heaven and hell and the Day of Judgment has not been raised in the Torah and this opinion has the effect of the Zoroastrian religion. It seems that the most important and the first sources describe the resurrection belief in Jewish sources، is the book of Talmud. The book Talmud states that the Resurrection is part of the faith principles of Jewish. A group of Jewish sect called Sadoqiyan has been believed to the destruction of soul and body also whether this resurrection includes all human beings، or some segments of the population is included، is the difference between Jewish scientists.
This set of discussions and questions about the course of eschatology history from the perspective of Jewish has been investigated in detail، in this article and also to discuss fitness، the Quran's position has been expressed on eschatology in Judaism.