چکیده:
پژوهش، یکی از ابعاد مهم رشتههای علمی به شمار میآید. در مقاله حاضر در چند بخش درباره پژوهش برنامهدرسی بحث شده است. پس از مقدمهای پیرامون وضعیت پژوهش برنامهدرسی کوشش شده است بر اساس روند تاریخی، تلاشها و آثار سالهای گذشته تا امروز ذکر شود. در ادامه، از منظر چهار سنت فعال در عرصه پژوهش برنامهدرسی و بر محور صاحبنظران برجسته هر سنت، به پژوهش برنامهدرسی پرداخته شده است. در سنت چارچوبشناسی و تعریف متغیرهای پژوهش برنامهدرسی به دیدگاههای جانسون،کیمپستون، راجرز و پوزنر؛ در سنت پژوهش تجربی در برنامهدرسی به اندیشههای واکر؛ در سنت دیدگاهها یا پارادایمهای پژوهش برنامهدرسی به نظرهای شوبرت، هاگرسون، کانلی، کلاندینین، آئوکی و رید و در سنت گونهها یا روشهای پژوهش برنامهدرسی به آثار و دیدگاههای ادموند شورت پرداخته شده و روند تحول اندیشههای او مطرح گردیده است. در بخش پایانی مقاله، ضمن اشاره به ظهور چشماندازهای جدید در پژوهش برنامهدرسی، مباحث جمعبندی شده است.
خلاصه ماشینی:
"جنکینز (1991) پژوهش برنامهدرسی ماهیت پژوهش برنامهدرسی و برخی گونههای آن شوبرت و شوبرت (1991) پژوهش برنامهدرسی: پارادایمهای بدیل پارادایمهای پژوهش کریگ کرایدل (1991) پژوهش شرح حالگونه در برنامهدرسی چیستی پژوهش شرح حالگونه و شرح جنبههای مختلف آن لیندا دارلینگ هاموند و جن اسنایدر (1992) مطالعات برنامهدرسی و سنتهای پژوهش سنت پژوهش علمی دکر واکر (1992) مسائل روششناختی در پژوهش برنامهدرسی رویکردها برای پژوهش تجربی در زمینه سؤالهای برنامهدرسی و تقسیم رویکردها به دو گروه کمی و کیفی ویونا لینکولن (1992) مطالعات برنامهدرسی و سنتهای پژوهش سنت پژوهش انسانگرایانه ادموند شورت (1993الف) سه سطح از سؤالهای مورد توجه در حوزه پژوهش و عمل برنامهدرسی ارائه طرحی مفهومی برای ایجاد تمایز بین سه سطح از سؤالهای مربوط به مسائل مختلف در پژوهش و عمل برنامهدرسی جین کلاندینین و مایکل کانلی (1995) انواع پژوهش برنامهدرسی شش دیدگاه پژوهش برنامهدرسی پاتریک اسلتری (1997) پژوهش برنامهدرسی فرانوگرا دلالتهای فرانوگرایی برای پژوهش برنامهدرسی دهه اول قرن بیست و یکم نلسون هاگرسون (2000) نومفهومسازی پژوهش در برنامهدرسی: استفاده از پارادایمهای پژوهشی چندگانه برای بهبود مطالعه برنامهدرسی تشریح چهار پارادایم پژوهش برنامهدرسی ادموند شورت (2000) چرخش پارادایمها: دلالتهایی برای پژوهش و عمل برنامهدرسی تحلیل تلاشهای گذشته خود در زمینه پژوهش برنامهدرسی و ارائه دیدگاههای جدید جان تریب (2001) پارادایمهای پژوهش و برنامهدرسی توریسم پارادایم اثباتگرایانه –علمی و سه پارادایم بدیل پژوهش برنامهدرسی دکر واکر (2003) مطالعات برنامهدرسی سنتهای پژوهش برنامهدرسی و کاربست یافتههای پژوهشی تدآئوکی (2005) به سوی پژوهش برنامهدرسی در فضای جدید جهتگیریها یا پارادایمهای پژوهش برنامهدرسی داگلاس کلمنتس (2007) پژوهش برنامهدرسی: به سوی چارچوبی برای برنامههای درسی پژوهش محور چارچوبی برای تدوین برنامههای درسی پژوهشمحور ویلیام شوبرت (2008) پژوهش برنامهدرسی پژوهش در جنبههای مختلف برنامهدرسی مینگ فنگ هی (2010) پژوهش برنامهدرسی بررسی دیدگاههای برخی صاحبنظران در زمینه پژوهش برنامهدرسی کانلی و ژو (2010) تصویری کلی از وضعیت کند و کاو در حوزه پژوهش برنامهدرسی ارتباط پژوهش برنامهدرسی با دیدگاههای موجود درباره ساختار حوزه برنامهدرسی در واقع، پژوهش برنامهدرسی از دهه 1930 به بعد، حرکت تکاملی داشته است؛ به این معنا که در دهههای 30، 40 و50 میلادی دغدغه صاحبنظران و نویسندگان، بیان کلیاتی در مورد پژوهش برنامهدرسی و ضرورت آن بوده است؛ اما از دهه 60 و دهههای پس از آن، جوانب دیگری مورد توجه قرار گرفته که در راستای گسترش دانش نظری و ارائه چارچوبهایی برای انجام پژوهشهای برنامهدرسی است."