چکیده:
پژوهش حاضر در صدد بررسی ملاحظات تدوین محتوا با رویکرد جامعه یادگیری و چالشهای آموزش عالی در این خصوص است. در این تحقیق کمی- کیفی دیدگاههای 24 نفر از صاحبنظران و مدیران دانشگاههای دولتی، از طریق مصاحبه و دیدگاه 153 عضو هیات علمی آن دانشگاهها از طریق پرسشنامه بررسی شده است. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصان برنامهریزی درسی تایید و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید. طبق یافتهها، در تدوین محتوا با رویکرد جامعه یادگیری به ترتیب اولویت، رعایت معیارهایی، مانند: تاکید بر کیفیت محتوا به جای کمّیت آن، ارائه محتوای منعطف و متنوع، تناسب محتوا با هدف پرورش یادگیرنده مادامالعمر، تناسب محتوا با نیازهای جامعه، حمایت از استاد برای تغییر محتوا، استفاده از سایر منابع یادگیری درکنار کتاب درسی و مشارکت دادن دانشجو در انتخاب محتوا ضروری است. یافتهها حاکی است آموزش عالی کشور در رعایت این ملاحظات با چالش روبهروست. میان دیدگاه اعضای هیات علمی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی درباره این چالشها در سطح 05/0=α تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"5- بیتوجهی اعضای هیأت علمی به استفاده از سایر منابع در کنار کتاب درسی: گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، دسترسی به اینترنت و رشد روز افزون مجلات معتبر در سطح جهان، انحصار کتاب و جزوه را به عنوان تنها منبع تعیین محتوا و سازماندهی آن، در بسیاری از نظامهای آموزش عالی جهان شکسته است: پیوسته کتابهای به روز بسیاری به بازار میآید، انواع مختلف مقالههای جدید چاپ میشود که باید بازیابی شده، به دانشجویان معرفی شوند، انواع سایتها راه اندازی شده که در آنها مطالب علمی زیادی وجود دارد، انواع بستههای نرمافزاری در دسترس قرار دارند.
جدول 1: دیدگاههای اعضای هیات علمی پیرامون میزان توجه به ملاحظات تدوین محتوای برنامه ملاحظات تدوین محتوا خیلی زیاد زیاد تا حدودی کم خیلی کم بینظر میانگین د ف د ف د ف د ف د ف ف 1- ارائه محتوای متنوع و منعطف 0 0 2/7 11 48 73 9/34 53 9/9 15 1 53/2 2- تناسب محتوا با هدف پرورش یادگیرنده مادامالعمر 7/0 1 3/5 8 6/31 48 7/46 71 8/15 24 1 28/2 3- تناسب محتوا با شرایط و نیازهای جامعه 0 0 9/5 9 4/44 68 4/29 45 3/20 31 0 36/2 4- حمایت از اعضای هیأت علمی برای تحول در محتوا 7/0 1 7/4 7 0/34 51 0/40 60 7/20 31 3 25/2 5- تأکید بر استفاده از سایر منابع علمی در کنار کتاب درسی 3/1 2 6/17 27 2/41 63 4/31 48 5/8 13 0 72/2 6- استفاده از نظر دانشجو در تعیین محتوا 0 0 7/0 1 7/25 39 9/32 50 8/40 62 1 86/1 میانگین کل 33/2 جدول(1) نشان میدهد، با توجه به اینکه میانگین کل (33/2) از میانگین فرضی (3) کمتر است، بنابراین، از نظر اعضای هیأتعلمی، آموزش عالی نسبت به رعایت ملاحظات تدوین محتوای برنامهدرسی با رویکرد جامعه یادگیری توجه کمی دارد."