چکیده:
شرکتهای تولید کننده کالاهای حامی محیط زیست هر ساله هزینههای زیادی را صرف بازاریابی محصولات خود میکنند. شناسایی ابزارهای بازاریابی سبز تاثیرگذار بر رفتار گروههای مختلف مصرفکنندگان میتواند علاوه بر کاهش هزینههای شرکت و تحصیل سود بیشتر، افزایش سهم بازار و مزیت رقابتی را نیز برای شرکت ایجاد نماید. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار گروههای مختلف مصرفکنندگان سبز طراحی و اجرا شده است. تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده از نوع تحقیقات پیمایشی- همبستگی می باشد. جامعه آماری مورد تحقیق را کاربران اینترنتی عضو در شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند. برای آزمون فرضیه ها از روشهای آزمونهای تکراری و آزمون میانگین چند جامعه (ANOVA) با کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ابزارهای تاثیرگذار بر رفتار گروههای مختلف مصرف کننده، تبلیغ، برچسب و برند محیط زیستی هستند که تاثیر هر کدام از آنها بر رفتار گروههای مختلف مصرفکننده، به جز آگاهی از برچسب محیط زیستی، متفاوت است. با افزایش سطح محیط زیست گرایی مصرفکنندگان، تاثیرگذاری این سه ابزار بر رفتار آنها بیشتر می شود. براساس نتایج تحقیق، برند محیط زیستی، تاثیرگذارترین ابزار بازاریابی سبز بر رفتار مصرفکنندگان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"- محصولات حامی محیط زیست - اکو لیبلها - برنامههای بازاریابی حمایتی - قصد خرید انواع مصرف کننده سبز - متغیرهای روانشناختی - متغیرهای رفتاری - ویژگیهای جمعیت شناختی مدل مفهومی پژوهش و فرضیهها در مدل حاضر که از مدلهای قبلی در زمینه تقسیم بندی مصرفکننده براساس میزان سبز بودن و همچنین بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار مصرفکننده استخراج شده است، متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از: تبلیغ محیط زیستی، برچسب محیط زیستی و برند محیط زیستی و متغیرهای وابسته تحقیق: آگاهی، نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان هستند.
جدول 4- خلاصه نتایج حاصل از آزمون (ANOVA) مرتبط با آزمون فرضیات 1، 2 و 3 فرضیه رابطه بین sig وضعیت نتیجه آزمون فرضیه 1 متغیرهای "آگاهی از تبلیغ محیط زیستی" و "وضعیت طرفدار حامی محیط زیست بودن" 0/013 رابطه دارد تایید فرضیه 2 متغیرهای "نگرش به تبلیغ محیط زیستی" و "وضعیت طرفدار حامی محیط زیست بودن" 0/001 رابطه دارد تایید فرضیه 3 متغیرهای "قصد خرید تحت تاثیر تبلیغ محیط زیستی" و "وضعیت طرفدار حامی محیط زیست بودن" 0/000 رابطه دارد تایید یافتههای تحقیق در مورد فرضیههای 1،2 و 3 حاکی از آن است که: - آگاهی از تبلیغ محیط زیستی در میان گروههای مختلف مصرفکنندگان (سبزهای متعصب و جوانههای سبز) متفاوت است و آگاهی از تبلیغ محیط زیستی در گروه سبزهای متعصب بیشتر از گروه دیگر است."