چکیده:
تقاضای مصرفکنندگان مسلمان و غیرمسلمان برای بازار حلال در اروپا همچون سایر نقاط جهان، به شدت در حال رشد است. بنابراین در این تحقیق موادغذایی حلال به عنوان یکی از انواع محصولات حلال انتخاب شد و اثر عوامل موثر بر قصد خرید این محصولات ( اعتماد به برند، ارزشویژهبرند و نگرش به گواهی حلال) که از مبانینظری و مطالعات پیشین استخراج شده بودند، بررسی گردید. جامعهآماری پژوهش مصرفکنندگان موادغذایی حلالی بودند که این محصولات را از سه فروشگاه معتبر (تسکو، کرفور، آلدی) واقع در سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه خریداری نموده بودند. به منظور بررسی فرضیات پژوهش 391 پرسشنامه کاغذی و الکترونیکی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ارزش ویژه برند و اعتماد به برند بر قصد خرید این محصولات اثر مثبت و معناداری دارد، اما نگرش به گواهی حلال اثر معناداری بر قصد خرید محصولات مذکور ندارد. همچنین در پژوهش اثر عوامل مستقل بر یکدیگر نیز بررسی شد، نتایج نشان داد اعتماد به برند و نگرش به گواهی حلال اثر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند دارد؛ همچنین نتایج پژوهش نشان داد نگرش به گواهی حلال بر اعتماد به برند نیز اثر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
با استناد به مطالب فوق و البته با درنظرگرفتن ورود کمپانیهای بزرگ موادغذایی مانند نستله، مک دونالد، کی اف سی 11 ، به صنعت حلال (کاسیم، 2010) و با توجه به اینکه درک نیازها و خواستههای مشتریان برای جلب رضایت آنها، جوهره موفقیت فعالیتهای Bruil, Rezai et al New Zealand trade organization Rarick et al Halal Market Institute of Marketing Malaysia Kim Cheng, Heidarzadeh & Ramezani, Agriculture and Agri-Food Canada Kassim Halal Certificate Alserhan Naina Mohamed& Mohd Daud Nestle,McDonalds, KFC سازمان است (کلر 1 ، 1389).
اعتماد به برند 13 اعتماد یعنی انتظار کلی یک گروه یا شخص از گروه یا شخصی دیگر که براساس یک حرف، یک قول شفاهی یا کتبی ایجاد میشود و میتوان بر آن تکیه Keller Customer-Based Brand Equity (CBBE) Brand Awareness,Perceived Quality,Brand Associations,Brand loyalty Kotler,Buil et al, Juntunen & Juntunen Brand Trust Elliott, Ulusu Purchase Intention Abdul Aziz & Neyn Vui Kotler & Armstrong Ming et al, Kiyani et al Abdul et al Chang & Liu ,Senthilnathan & Tharmi ,Nigam & Kaushik Brand Trust نمود.
امروزه اعطای گواهی حلال و نصب برچسب حلال بر روی موادغذایی، توسط100 موسسه (حیدرزاده و Ulusu Shlash Mohammad Delgado Reliability, Intentions Halal Certification Shaari & Arifin Omar et al رمضانی، 2011) به طور جداگانه در سراسر جهان انجام میپذیرد.
Simple random sampling Krejcie & Morgan En. wikipedia دکتر محمدرضا طبیبی Imam Salehudin, lecturer,Department of management faculty of economics university of Indonesia Islamic Food Research Center Asia Jonathan A.