چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی روابط چندگانه میان قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاههای منتخب اصفهان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاههای اصفهان (593 نفر)، علوم پزشکی اصفهان (643 نفر) و آزاد اسلامی واحد خوراسگان (236 نفر) در سال تحصیلی 92-1391جمعا به تعداد 1472 نفر میباشد. که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم، تعداد 177 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران (2003) با 10 سؤال و پرسشنامه بهبود کیفیت علمی براساس مدل برنامه بهبود کیفیت علمی (2012) با 30 سؤال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی، صوری و سازه مورد تأیید قرار گرفت و ضرایب پایایی آنها با استفاده از میزان آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 95/0 محاسبه گردید. در این پژوهش دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری 16SPSS و 18Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین مؤلفههای قابلیت جذب دانش (توانایی کارکنان و انگیزش کارکنان) با تمام مؤلفههای بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد که قابلیت جذب دانش تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود کیفیت علمی دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان داد که بین قابلیت جذب دانـش بـا بهبـود کیفیـت علمـی رابطـه مثبـت و معناداری وجود دارد، هم چنین بین مؤلفه های قابلیـت جـذب دانـش (توانـایی کارکنـان و انگیـزش کارکنان ) با تمام مؤلفه های بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت .
زهرا و جرج (٢٠٠٢ , George &Zahra )، در مقاله خود در مورد مفهـوم سـازی مجـدد قابلیـت جذب دانش بیان کرده اند که قابلیت جذب دانش عبارت است از مجموعه ای از عملیـات روزمـره و فرآیندهای سازمانی که از طریق آن سازمان ها، به منظور ایجاد قابلیت های سـازمانی پویـا، دانـش را کسب ، درونی سازی، تبدیل و به کار میبرند، مفهوم قابلیت جذب دانش ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم یادگیری سازمانی ٥ و نوآوریهای تکنولوژیکی دارد.
ابزارهای پژوهش برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است : پرسشنامه قابلیت جذب دانش کـه براساس مدل منبیوا و همکاران (٢٠٠٣ , Minbaeva et al) طراحی شده است ، این پرسشنامه شامل ١٠ سؤال میباشدکه دو مؤلفه توانایی کارکنان و انگیزش کارکنان را مورد سنجش قرار مـیدهـد و دیگری پرسشنامه بهبود کیفیت علمی براساس مدل برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP) کمسـیون عالی یادگیری (٢٠١٢ , Higher Learning Commission)، که شامل ٣٠ سؤال اسـت و پـنج مؤلفـه کمک به یادگیری دانشجویان ، درک نیازهای دانشجویان ، ارزش قائل شـدن بـرای افـراد، رهبـری و ارتباطات و حمایت از فعالیت های سازمان را مورد سنجش قـرار مـیدهـد.