چکیده:
این تحقیق به منظورشناسایی عوامل تأثیرگذار بر برنامههای توسعۀ آموزشکارآفرینی در نظام آموزشعالی کشورمان انجام شد. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده که 386 نفر به روش نمونهگیری سرشماری برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و تحلیل محتوا در کنار پرسشنامه محققساخته است که روایی آن با مطالعۀ منابع و اخذ نظرات استادان با تجربه و صاحبنظر در زمینه آموزشکارآفرینی به دست آمد و برای محاسبه پایایی، از آزمون آلفای کرانباخ استفاده که میزان عامل سیاستگذاری 87/0a= و عامل حوزه قلمرو آموزش 84/0a= ارزیابی شد. برای تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سیاستها و حوزه قلمرو آموزش بر برنامههای توسعۀ آموزشکارآفرینی تأثیر دارد. و بین مؤلفههای آموزشی تدوین سیاست، اجرا و ارزیابی سیاست، طراحی، اجرای، محتوای و ارزشیابی دوره در برنامههای توسعۀ آموزشکارآفرینی در نظام آموزشعالی ایران رابطهی مستقیم و مثبت به دست آمد. همچنین یافتهها بیانگر آن است که شاخصهای برازندگی اولیه در تأیید الگوی سیاستگذاری و مؤلفههای آموزشی اثر گذار بر برنامههای توسعۀ آموزشکارآفرینی دانشگاهی تناسب داشتن الگو را تأیید میکند.
خلاصه ماشینی:
دیگر زمینه های کاری و تحقیق که برای آموزش کارآفرینی اهمیت دارند شامل : آگاهی از تعداد مشاغلی که کارآفرین میتواند انتخاب کند، ویژگیهایی که شخصیت کارآفرینان را تعریـف میکند، توانایی رویارویی صحیح با ابهامات و بالاخره موانعی که در هر یک از مراحل اجرای کارهای پرخطر وجود دارد، میباشد (١٩٩٨ ,Hills) (١٩٩١ ,Solomon and et al)، در نتایج مطالعات خود ابزارهایی که در آموزش کارآفرینی بـه کـار میروند را شامل موارد زیر میدانند: طرح های کسب وکار، شروع به کار دانشجویان در فعالیـت هـای اقتصادی، مشاوره با کارآفرینان شاغل ، مصاحبه با کارآفرینان و بررسیهای محیطی، قرار گـرفتن در محیط های واقعی، استفاده از فیلم های آموزشی و سفرهای مربوط .
(٢٠١٠ ,Azizi) در نتایج پژوهش خود در زمینه طراحی الگوی آموزش کارآفرینی دانشـگاه هـای دولتی به ٧ مولفه اصلی دست یافت که عبارتند از: ١- ویژگیهای نهادی دانشگاه ، ٢- حـوزه قلمـرو آمـوزش ، ٣- نیازسـنجی آموزشـی، ٤- محتـوای دوره ، ٥- ارزشـیابی، ٦- اجـرای برنامـه آموزشـی ، ٧- فعالیت های گسترش .
لذا سؤال اصلی این پژوهش اینکه ، عوامل و مؤلفه هـای تأثیرگـذار بـر برنامـه هـای توسـعۀ آمـوزش کارآفرینی چه میباشند؟ و سئوالات فرعی پژوهش عبارت است از: ١- عوامل مؤثر برای برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی به چه ابعادی تقسیم میشوند؟ ٢- آیا الگوی اندازه گیری ابعاد شناسایی شده برازش مطلوبی با داده ها دارد؟ مواد و روش ها این تحقیق توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و از جهت هدف کاربردی است .
R. (2004); "The Entrepreneurship University Demand and Response: Theory and Practice"; Tertiary Education Management, Vol. 22, Spring.