چکیده:
سابقه و هدف: هدف اصلی این پژوهش، مقایسه تولیدات علمی ایران در حوزهی تعلیم و تربیت با کشورهای رقیب خاورمیانه (ترکیه، عربستان، پاکستان، مصر، رژیم صهیونیستی) با توجه به مقالات منتشرشده در پایگاه وب علوم (Web of Science) طی سالهای 2003 تا 2012 است.مواد و روش ها: در این پژوهش از روش علمسنجی استفاده شده است و دادههای مورد نیاز این پژوهش از پایگاه WoS استخراج گردید. بدینصورت که، با نوشتن فرمول جستجو در بخش جستجوی پیشرفتهی پایگاه و همچنین انتخاب هر سه نمایهی استنادی علوم، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی، درمجموع 4716 مقاله بازیابی شد. جامعهی آماری مورد نظر شامل تمامی تولیدات علمی حوزهی تعلیم و تربیت در شش کشور ایران، ترکیه، عربستان، مصر، پاکستان و رژیم صهیونیستی بود. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو نرمافزار Excel و SPSS استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان کل تولیدات علمی ایران در حوزهی تعلیم و تربیت بین سالهای 2003 تا 2012 شامل 1046 مقاله است که در این بین، گرایش آموزش عالی با 529 مقاله، بیشترین سهم و گرایش تکنولوژی آموزشی با 28 مقاله، کمترین سهم را در این تولیدات به خود اختصاص دادهاند.نتیجه گیری: تولیدات علمی ایران در زمینهی تعلیم و تربیت طی 10 سال گذشته در هر یک از گرایشهای آن روند روبه رشدی داشته، بهطوری که ایران با رشد 6/31 درصد بعد از کشور ترکیه قرارگرفته است
خلاصه ماشینی:
"از آنجاکه مقولهی علم و فناوری از مهمترین زیرساختهای پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصههای مختلف است؛ و تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی ایران نظیر: احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو پیشرفت همهجانبه در علم است و با اذعان به اینکه در سند چشمانداز ایران 1404 نیز اشارهشده که در سال 1404 ایران باید جایگاه نخست علم و فناوری را در بین 25 کشور منطقه جنوب غرب آسیا (عربستان، امارات، لبنان، فلسطین، عراق، کویت، یمن، عمان، اردن، سوریه، بحرین، قطر، پاکستان، افغانستان، مصر، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، گرجستان، قرقیزستان و رژیم صهیونیستی) به دست آورد و از طرفی در فصل سوم نقشه جامع علمی کشور که به بحث در مورد اولویتهای علم و فناوری کشور پرداخته شده است، یکی از اولویتهای الف در حوزهی علوم انسانی، رشته علوم تربیتی است (9)؛ بنابراین این سؤال به ذهن متبادر میگردد که ایران درزمینهی تولیدات علمی حوزهی علوم انسانی و بهویژه تعلیم و تربیت در بین کشورهای جنوب غرب آسیا چه جایگاهی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال به بررسی پژوهشهای انجامشده در این زمینه در داخل و خارج از کشور پرداخته شد.
بهمنظور خاص کردن اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی وب علوم از فرمول جستجوی زیر برای هرکدام از گرایشهای تعلیم و تربیت استفاده شده است: TS= (Field Keyword) AND CU= (Country (AND Document Types= (Article) AND PY= (Publication Years2003-2012) روش کار به این طریق بوده است که با محدود کردن سالهای مورد بررسی در یک دوره ده ساله (2003 تا 2012) و نوشتن فرمول مورد نظر در بخش جستجوی پیشرفتهی پایگاه و همچنین انتخاب هر سه نمایهی استنادی علوم(Science Citation Index (SCI))، علوم اجتماعی(Social Science Citation Index (SSCI)) و هنر و علوم انسانی(Art & Humanities Citation Index (A & HCI))، رکوردها جستجو و سپس جهت تحلیل و بررسی به صورت جدولبندی شده (Tab-Delimited) بارگذاری و وارد نرمافزار Excel گردید."