چکیده:
سرفصل درسی به منزلة یکی از ارکان اصلی آموزش، در کنار راهبردهای تدریس و کتابهای مناسب، میتواند نقش بهسزایی در تحقق و پیشبرد اهداف هر درس داشته باشد. یکی از دروس پایة رشتة زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی، که نقش کارامدی در تقویت مهارتهای ترجمه، خواندن، ذوق ادبی، و سبکشناسی دارد، درس «متون نظم و نثر عربی» است. برای این درس هر چند سال یکبار از سوی شورای برنامهریزی درسی وزارت علوم سرفصلی پیشنهاد میگردد، ولی با توجه به نارضایتی برخی از استادان این رشته، به نظر میرسد سرفصل موجود با اهداف مورد انتظار این درس همخوانی کامل را ندارد. از این رو نویسندگان در پژوهش حاضر میکوشند با استفاده از نظر استادان، به نقد و آسیبشناسی سرفصل این درس بپردازند و در نهایت سرفصلی متناسب با این درس پیشنهاد دهند. برخی از یافتههای پژوهش نشان داد که سرفصل موجود بسیار کلی است و شایسته است در دو بخش نظم و نثر به طور جداگانه طراحی گردد.
Course topic as one of the main pillars of education، along with teaching guidelines and appropriate books can play a proper role in realization and advancement of objectives of each course.
One of the basic courses in the Bachelor of Arabic language and literature field of study which has an effective role in consolidation of translation، reading، bluestocking، and stylistics skills is Arabic Poetic and Prosaic Texts course. Every few years a set of topics is suggested for this course by the Ministry of Science Curriculum Development Council، yet due to dissatisfaction of some professors in this field of study، it seems that the available topics do not match the course objectives.
Hence، the present study with the aid of professors’ points of view attempts to criticize and survey the problems of the topics of this course and finally to suggest proper ones. Some of the research findings showed that the present course topic is too general and it should be sketched in two separate poem and prose categories.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسی سرفصل درس متون نظم و نثر رشتۀ زبان و ادبیات 1 عربی در مقطع کارشناسی و ضرورت بازنگری در آن عیسی متقی زاده * کبری روشنفکر**، سجاد اسماعیلی *** چکیده سرفصل درسی به منزلۀ یکی از ارکان اصلی آموزش ، در کنار راه بردهای تدریس و کتاب های مناسب ، می تواند نقش به سزایی در تحقق و پیش برد اهداف هر درس داشته باشد.
١,١ فرضیۀ پژوهش با توجه به این که داده های مربوط به این پژوهش برگرفته از نظرهـای اسـتادان درس متـون نظم و نثر عربی است ، بنابراین فرضیۀ پژوهش با توجه به نظرهای کلـی اسـتادان در شـکل ذیل طرح شد: ـ بیش تر استادان سرفصل را برای تدریس متـون ادبـی ضـروری و خـود را ملـزم بـه اجرای آن می دانند، اما تعداد کمی از آنان سرفصل را در داشـتن معیارهـا و اسـتانداردهای سرفصل خوب مناسب نمی دانند؛ آن ها سرفصل موجـود را در سـه بخـش عـدم تفکیـک بخش نظم از نثر، عدم تعادل در تنظیم دو بخش نظـم و نثـر، و شـروع واحـدها از عصـر جاهلی نامناسب می دانند.
شما تا چه میزان به مناسب بودن ٣٢ ساعت برای تدریس هر دوره از متـون نظـم و نثـر معتقد هستید؟ جدول ذیل ، که حاصل آزمون T است ، نشان دهندٔە مجموع پاسـخ هـای اسـتادان بـه دو سؤال این بخش است : (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول مذکور بیش ترین مقدار پاسخ گویی استادان به ترتیب عبـارت اسـت از: درجۀ «متوسط » با تعداد ٣٩ استاد و با درصد ٤٣/٣٥، درجـۀ «زیـاد» بـا تعـداد ٢٨ اسـتاد و درصد ٣١/١ و درجۀ «بسیار زیاد» به تعداد ١٥ اسـتاد و درصـد ١٦/٦٥.