چکیده:
آثار منتشرشده در زمینة نقد ادبی دو دستهاند: دستة اول آثاری است که جنبة پژوهشی دارد و با بررسی زوایای گوناگون نقد ادبی و بر اساس یکی از شیوههای نقد ادبی به ارزیابی آثار میپردازد. دستة دوم کتابهایی است که با طرح بعضی از مباحث اصولی و اساسی نقد ادبی صبغة آموزشی دارد. مناهج النقد الأدبی الحدیث از نوع دوم است که در این مقاله، به سبب جهتگیری مناسب با دیدگاههای اسلام و فرهنگ کشورهای اسلامی و محتوای علمی، برای ارزیابی و نقد برگزیده شد. پس از بررسیهای ظاهری و محتوایی و یادآوری برجستگیها و برتریهای این کتاب نسبت به آثار دیگر و ذکر بعضی از نارساییها، پیشنهادات اصلاحیای ارائه شد که به نظر میرسد پس از بررسی و اصلاح، کتابی مناسب و مطابق با اهداف درسی برای تدریس در دورة کارشناسی خواهد شد.
The published books about Literal Criticism are in two main categories: most of these books are reach in the research aspect and have studied the literal criticism from different views and have analyzed and criticized some books according to one of the criticism methods. The second set of books have attempted to outline some of the underlying issues to train literal criticism.
The book «Manahej Alnqd Adab al-Hadith» is from the second type which is studied in this article due to its proper orientation with views of Islam، Islamic culture، the culture of Islamic countries and scientific content of this paper was selected for evaluation and critique.
After studying the appearance، content and reminding the advantages and disadvantages، some editing points were offered. After the edition، the book seems to be appropriate for teaching in the Master degree courses.
خلاصه ماشینی:
النقد بین الحداثۀ و ما بعد الحداثۀ، اثر إبراهیم الحیدری کتابی پژوهشی است که مؤلف در آن مسائل نقد ادبی را از جنبه های مختلف قدیم و جدید بررسی کرده است .
هنگامی که نگارندٔە محترم روش های نقدی قدیم و جدید را زیر ذره بین یا در ترازو یـا در غربال نقد خویش قرار داده و محسنات و معایب هر کدام را با شرح و تفصیل و تحلیل بیان کرده است و سرانجام روش «نقد متکامل » را به منزلۀ روش مناسب و برگزیده معرفـی کرده است ، انتظار می رود که خودش به صورت عملی ، دست کم یک نمونه شعر یا نثر را در بخش پایانی کتاب ذکر کند و با همان روش نقـدی (نقـد متکامـل ) مـورد بررسـی و نقـد قرار دهد تا الگویی پسندیده برای مخاطبان باشد.
اما سید قطب عملا در بررسی های نقدی خویش ، به این مـنهج پرداخته است و پس از ذکر نمونه هایی از اشعار، متون نثری و آیات قرآن کریم و بررسی و تحلیل آن ، علت برتری منهج متکامل را صریحا بیان می کند و اظهار می دارد: «علت ایـن کـه من منهج متکامل را ترجیح می دهم ، این است که بر اساس این روش ، اثر ادبی از همۀ زوایا مورد بررسی و نقد قرار می گیرد» (قطب ، ٢٠٠٣: ٢٥٦).
٢. در این کتاب ، روش های نقدی قدیم و جدید مطرح شده و به طور منظم مورد تحلیل و نقد منطقی قرار گرفته است .