چکیده:
النحو الغائب اثری است دربارة نحو زبان عربی که پدیدآورندة آن تلاش دارد با رویکردی متفاوت و روزآمد به توصیف نحو زبان عربی بپردازد، به طوری که این توصیف مناسب و برآورندة نیازهای عربیآموزان عربیزبان و بهویژه غیر عربیزبان باشد. این کتاب، چنانکه خود نویسنده هم چنین باوری دارد، دارای سه ویژگی است که در دیگر آثار همنوع خود یافت نمیشود: 1. تمایز قائل شدن میان عربیزبانان و غیر عربیزبانان در تدوین کتابهای نحوی و آموزش آن؛ 2. رها شدن از سیطرة نحو نحات و نزدیک شدن به نحو زبان عربی و 3. توجه به تحول در اصول نحو به جای پرداختن به فروع آن. با توجه به همین رویکرد و ویژگیها، در این مقاله تلاش میشود اثر یادشده با استفاده از معیارها و ابزارهای علمی بررسی و ارزیابی شود تا مشخص شود که چه اندازه از ویژگیهای علمی یک اثر فنی و تخصصی برخوردار است؟
Al-nnahv – Al-ghayeb is a study in syntax of Arabic that its author makes an attempt to explain syntax of Arabic، by completely different approaches and updated in order that the outline applicable and meets the wants of Arabic learner and non Arabic learner.
As its author additionally believes this book has 3 characteristics not found in alternative works of its kind. These characteristics are: 1. Distinction between Arabic learner and non Arabic learner in the compilation of syntax books and training. 2. Getting rid of the rule of Nohat syntax and Approaching to syntax of the Arabic language. 3. Efforts to the principles of transformational syntax، instead of addressing the trivia.
According to this approach، and attributes attempt during this paper، to ought to be monitored the work that mentioned on top of mistreatment criteria and scientific instruments to accurately confirm what quantity of characteristics of scientific and technical experience has a sway.
خلاصه ماشینی:
با توجه به همین رویکرد و ویژگیها، در این مقاله تلاش میشود اثر یادشده با استفاده از معیارها و ابزارهای علمی بررسی و ارزیابی شود تا مشخص شود که چه اندازه از ویژگیهای علمی یک اثر فنی و تخصصی برخوردار است؟ کلیدواژهها: نحو عربی، عمر یوسف عکاشه، النحو الغائب، آموزش زبان عربی.
بنابراین، تلاش میکند با آمیختن تئوری و عمل و بهرهگیری از یافتههای علمی در شاخههای گوناگون زبانشناسی و تجربیات میدانی خویش، نظریه و چهارچوبی ارائه دهد که برآورنده بخشی از نیازها و حلکننده برخی مشکلات در حوزه آموزش نحو عربی برای عربیزبانان و غیر عربیزبان باشد.
2. 3 جایگاه اثر نهاد الموسی در مقدمهای که بر این کتاب نگاشته، پس از ارائه تاریخچهای کوتاه از آموزش زبان عربی برای عربیزبانان و غیر عربیزبانان و گزارشی از مهمترین آثار تألیفشده در این عرصه، به جایگاه النحو الغائب میپردازد و آن را اثری ممتاز میشمارد که دارای دو ویژگی نظری و عملی است که نویسنده بهخوبی توانسته است آنها را با هم بیامیزد و همزمان از یافتههای زبانشناسی نوین و تجربههای میدانی خویش بهره ببرد (عکاشه، 2003: 17 - 24).
1. 4 موضوع اصلی و کانونی اثر چنانکه گذشت، این کتاب حاصل مطالعات و تجربیات نویسنده درباره زبان عربی و آموزش آن برای عربیزبانان و غیر عربیزبانان است.
عمر عکاشه در برخی بخشهای کتاب مانند مبحث «ترکیب عددی و تحول ساختاری جمله شرطیه» رویکردی تاریخی به زبان دارد و تلاش میکند تحولات زبانی را در طی تاریخ مورد توجه قرار دهد و یافتههای بهدستآمده از این رهگذر را در امر آموزش نحو عربی بهکار بندد (همان: 132 - 186، 352 - 382).