چکیده:
انسی حاج شاعر لبنانی، از پرچمداران مدرنیسم ادبی و از بنیانگذاران شعر منثور در جهان عرب است. شعر او به نگارش خودکار، غلبة فضای گسست و رؤیا و چیرگی ساحت ذهن، ممتاز است. انسی حاج خصوصا در مراحل نخست شعری خود در فضایی سوررئالیستی سیر میکند، اما به دلیل تحول و التهابی که شعر منثور به پیشگامی او و شاعران هممشربی چون ادونیس در روند شعر عربی ایجاد کرد سبکشناسی و زیباییشناسی شعر او چندان مورد توجه و اهتمام ناقدان واقع نشد. بر همین اساس، این پژوهش کوشیده است مؤلفهها و مشخصههای سوررئالیستی نخستین و جنجالبرانگیزترین مجموعة شعری او، «لن» را با رهیافت تحلیل توصیفی، بررسی و نقد کند. نتایج، بیانگر تاثیرپذیری عمیق شاعر از زیبایی شناسی سوررئالیستی و منابع معرفتی این مکتب است؛ بگونهای که وفور مفاهیم سرکش و خردگریز، تصاویر متناقضنما، آشنایی زداییهای نامتعارف، گسست رشتة زمان و شکست منطق زبان در این مجموعة شعری، نشانگر روایت شاعر از جهان رؤیا است که سوررئالیستها آن را واقعیت برتر مینامند.
Onsi al-Haj tended surrealism in the beginning of his poetic life. His surrealistic poems have been told according to the unconsciousness and Automatic Writing . So his poems are written with a unconscious style of writing. Trusting on unconsciousness by Onsi al-Haj has influenced on his poems in some aspects. One of these aspects is his language; Al-haj''s language is an ambiguous language with some deconstructions in orders. Another aspect of this influence is seen in notion of time and space in his poems، so in his poems we see that time and space has a very vast sense and the third is existence principals of objective chance In vertical and horizontal field of his language. In his poems there is also another technique of surrealism which is called discrete space.