چکیده:
مشارکت سیاسی یکی از موضوعات مهمی است که در حوزههای مختلف علوم اجتماعی و سیاسی به آن توجه خاص میشود، امروزه زنان به عنوان یک گروه تأثیرگذار در مشارکت و بالأخص مشارکت سیاسی نقش مهمی در تصمیمگیریهای سیاسی دارند. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان در شهر نهاوند میباشد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و دادههای این پژوهش با استفاده از پرسش نامه به دست آمده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه زنان نهاوندی 18 سال و بالاتر در نظر گرفته شده که تعداد 400 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین مشارکت سیاسی زنان و متغیرهای سرمایه اجتماعی، موقعیت طبقاتی، وسایل ارتباط جمعی، تجربه مشارکت سیاسی و اثر بخشی سیاسی رابطه معناداری وجود دارد، اما بین متغیر عضویت در سازمانهای مدنی و دسترسی به شخصیتهای سیاسی با مشارکت سیاسی زنان رابطه معنادار وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیونی حاکی از آن است که به ترتیب متغیرهای سرمایه اجتماعی، موقعیت طبقاتی، وسایل ارتباط جمعی، تجربه مشارکت سیاسی و اثربخشی سیاسی در مجموع 12درصد از تغییرات مشارکت سیاسی زنان را تبیین میکنند. نمودار تحلیل مسیر نیز نشان داد که متغیر سرمایه اجتماعی نسبت به دیگر متغیرها دارای تأثیر بیشتری بر مشارکت سیاسی زنان بود.
خلاصه ماشینی:
دیانتی در پایان نامه کارشناسیارشد خود به (بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی دانشجویان تبریز) پرداخته است یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل دو متغیره این پژوهش نشان میدهد متغیرهای عضویت در انجمن های داوطلبانه ، دوستان سیاسی، خانواده سیاسی، آگاهی سیاسی، فضای باز سیاسی و رسانه های گروهی با مشارکت سیاسی رابطه معناداری داشته اند.
ضریب کندال تاوC که مقدار آن ١٥٩% میباشد و سطح معناداری ٠٠٠% را نشان میدهد و ضریب گاما با مقدار ٣٩٣% شدت این رابطه را در حد بسیار قوی نشان میدهد بدین معنی که سرمایه اجتماعی میتواند حدود ٤٠ درصد اشتباه ما را در پیش بینی میزان مشارکت سیاسی زنان نهاوندی کاهش دهد به هرحال بررسی رابطه مؤلفه های مختلف سرمایه اجتماعی و رابطه شاخص کلی متغییر سرمایه اجتماعی، با شاخص مشارکت سیاسی نشان دهنده آن است که با احتمال خطای کمی میتوان گفت که : هرچه سرمایه اجتماعی زنان نهاوندی بیشتر باشد، احمال مشارکت سیاسی آنان نیز افزایش مییابد.
الف - رابطه مشارکت سیاسی زنان با استفاده از رسانه ها داخلی جدول ٣ : رابطه مشارکت سیاسی با میزان استفاده از رسانه های داخلی (به درصد) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کندال تاو C = ٠٧٩% سطح معناداری= ٠/٠٣٢ گاما = ١٩٦% ضریب پیرسون = ١١٧% سطح معناداری= ٠٢٠% مقدار ضریب همبستگی کندال تاو C محاسبه شده برای بررسی رابطه دو متغیر فوق ٠٧٩% میباشد که در سطح ٠٣% رابطه معنیداری است و حکایت از صحت وجود این رابطه در جامعه آماری دارد.