چکیده:
پژوهش حاضر با هدف میزان توجه به مولفه های ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی در محتوای کتاب های درسی دوره آموزش ابتدایی و راهنمایی ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهش شامل سه عنوان کتاب درسی تعلیمات اجتماعی، هدیه آسمانی و فارسی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی(30جلد) بوده است که همه آنها بررسی شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش آنتروپی شانون برای به دست آوردن ضریب اهمیت هریک از مولفه های ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی و مقایسه ضرایب آنها استفاده شده است. براساس یافته های پژوهشی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه اصول، ویژگی ها و شیوه ها با ضریب اهمیت 346/0و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه زمینه و مبانی با ضریب اهمیت 318/0 است. همچنین، بر اساس ضرایب اهمیت به دست آمده از فراوانی در بخش شاخص ها، بیشترین ضریب اهمیت در کلیه کتابهای مورد بررسی مربوط به شاخص عاطفی (مولفه کارکرد و پیامدها) با ضریب اهمیت 099/0 و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و نهی از منکر (مولفه اصول، ویژگی ها و شیوهها) با ضریب اهمیت 071/0 است
خلاصه ماشینی:
com چکيده پژوهش حاضر با هدف ميزان توجه به مؤلفه هاي ارتباط معنوي - عاطفي بين فردي در محتواي کتابهاي درسي دوره آموزش ابتدايي و راهنمايي ايران انجام شده است .
بديهي است پرداختن درست ، علمي و منطبق با اصول برنامه ريزي درسي وسازماندهي محتوا به مقوله ها وآموزههاي مرتبط با زمينه ها، شيوهها و پيامدهاي مربوط به ارتباط هاي مثبت و عاطفي بين فردي در محتواي کتاب هاي درسي، از عوامل مهم آمادهسازي فراگيران ودانش آموزان براي ورود به جامعه و فعاليت هاي اجتماعي است و ميتواند هم به حل مشکلات رفتارهاي فردي و گروهي آنان و هم جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي کمک نمايد (ملکي و اليوت، ٢٠٠٢) و همچنين ، پيش نيازهاي لازم براي شناخت سبک زندگي سالم و منطبق با 1-Wentzel 2-Humphrey آموزههاي ديني را در اختيار آنان قرار دهد.
به چه ميزان در محتواي مجموع کتابهاي درسي سه گانه مورد بررسي ، طي پايه هاي مختلف دوره ابتدايي و راهنمايي به شاخص هاي مؤلفه هاي ارتباط معنوي - عاطفي بين فردي توجه شده است ؟ روش در اين پژوهش ، براي تحليل محتوي کتاب، از روش آنتروپي شانون ٣ که بر گرفته از تئوري سيستم هاست ، براي پردازش وتحليل نتايج استفاده شد (آذر، ١٣٨٠).