چکیده:
هدف ازپژوهش حاضر، تبیین تفاوتفرآیند و محتوای خانواده کودکان محبوب و غیر محبوب 4 تا 6 سالهی شهر شیراز بود. گروه نمونه را 187 نفر از کودکان 4 تا 6 سالهی مشغول به تحصیل شهر شیراز در سال تحصیلی 90-91 تشکیل میدادند. ملاک محبوب یا غیر محبوب بودن کودکان، بر اساس اتفاق نظر معلم، مربی و مدیر مهدکودک در مورد هر یک از آنان بود. برای سنجش بافت و محتوای خانواده، از مقیاس بافت و محتوای خانوادهی سامانی استفاده شد. پایایی و روایی ابزار توسط سازندهی آن احراز گردیده بود. پس از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری آزمون تی، مشخص شد که کودکان محبوب و غیر محبوب، در تمام ابعاد فرآیند و محتوای خانواده با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند و کودکان محبوب، در مقایسه با کودکان غیر محبوب دارای بافت و محتوای خانواده سالمتری هستند.
The aim of the present study was Explain the difference of Behavioral disorders، social skills، family process، family content، creativity and intelligence of Popular and unpopular children who are 4 to 6 years in Shiraz. The sample of the study consisted of 187 children. Child Behavior Checklist (CBCL)، wineland social skills scale، Torrance Visual Creativity questionnaire، Wechsler Intelligence Scale test and family context and content were used in this study. All used instruments were valid and reliable. The results of independent t-test showed significant differences in all aspects of social skills، behavioral disorders، family content and family process، intelligence and creativity between popular and unpopular children. In Sum، the result revealed that psychologically and socially there are significant differences between popular and unpopular students.
خلاصه ماشینی:
پس از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری آزمون تی، مشخص شد که کودکان محبوب و غیر محبوب ، در تمام ابعاد فرآیند و محتوای خانواده با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند و کودکان محبوب ، در مقایسه با کودکان غیر محبوب دارای بافت و محتوای خانواده سالم تری هستند.
تحقیقات جدید نمایانگر این نکته هستند که بین رفتار والدین و تفاوت های فردی کودکان برای حصول پذیرش اجتماعی، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
این ویژگی به معنای آن است که تفاوت هایی در فراوانی استفاده و همچنین اهمیت فرآیند خانواده ، در بافت های متفاوت وجود دارد.
فرزندان چنین خانواده هایی، سطح بالایی از سلامت ذهنی(سامانی و عبدالله زاده ، ٢٠٠٩)، انگیزش تحصیلی(صالحی، ١٣٨٨)، موفقیت در پیشرفت تحصیلی(جعفری، ١٣٨٨) و مهارت های موثر ارتباطی(بهبهانی، ١٣٨٨) را دارا هستند(به نقل از سامانی، ٢٠١٠).
در این پژوهش فرض بر این است که تفاوت معنیداری میان فرآیند و محتوای خانواده ی کودکان محبوب و غیر محبوب وجود دارد.
یافته های پژوهش در این بخش ، ابتدا به ارائه ی شاخص های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) متغیرهای مورد مطالعه پرداخته شده و سپس با استفاده از آزمون t، ابعاد فرآیند و محتوای خانواده ی کودکان محبوب و غیر محبوب مورد مقایسه قرار خواهند گرفت .
مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در گونه های مختلف خانواده بر اساس مدل فرآیند و محتوای خانواده ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، شیراز.
The relationship between quality of attachment and behavior problems in preschoolers in a high risk sample.