چکیده:
هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی نقش واسطهای ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی میباشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 91- 92 است که شامل 4181 نفر میگردند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، از هر یک از رشتهها، یک کلاس کارشناسی به صورت تصادفی 400 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه خودراهبری یادگیری، پرسشنامه ارزشهای تحصیلی و پرسشنامه ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای آمار استنباطی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودراهبری یادگیری دانشجویان پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ارزشهای تحصیلی آنان و همچنین پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی میباشد. ارزشهای تحصیلی دانشجویان نیز پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی میباشد و در نهایت ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی نقش واسطهای دارد.
The purpose of this study was survey of the moderating role of academic values in the relationship of students’ self-directed learning and perception of faculty performance quality. The population for this study included all undergraduate courses related to the group human sciences at Bandar Abbas Azad Islamic University (481).Using stage cluster sampling method, each string is a class of 400 undergraduates were randomly selected. Three questionnaires were used: students' self-directed learning, academic values and students' perception of faculty performance quality which were distributed and collected after calculation of validity and reliability. Data analyzed by using statically methods. The results showed that: Students' self-directed learning was a positive and significant predictor of academic values and students' perception of faculty performance quality too. Students' academic values was a positive and significant predictor of students' perception of faculty performance quality and academic values was moderating role in the relationship between students' self-directed learning and student’s perception of faculty performance quality.
خلاصه ماشینی:
٢) راهبردهای یادگیری ١٠: راهبردهای مختلفی که برای خودراهبری یادگیری فراگیـران اتخـاذ 1 Pittman & Richmond 2 Self-Directed Learning 3 Radnitzer 4 Knowls 5 Fisher, King & Tague 6 Yuan, Williams & Fang 7 Arendt 8 Williamson 9 Awareness 10 Learning Strategies میشود که فراگیر را در سازماندهی و ذخیره سازی دانش و مهارت ها و نیز سهولت اسـتفاده از آنهـا در آینده یاری میکند.
تصـمیم گیـری و انتخـاب اینکـه برای دستیابی به کدام هدف یا هدفها تلاش نمود، تحت تأثیر میزان فایده ، جذابیت ، خود تأییـدی و 1 Learning Activities 2 Evaluation 3 Interpersonal skills 4 Value 5 Wigfield & Eccles 6 Feather 7 Owen میزان هزینه آنها قرار دارد (ویگفلد و اسلز، ٢٠٠٠).
ایـن در حالی است که برخی از پژوهشگران نتیجه گرفته اند که ارزش نمره از ارزش تکلیف جـدا بـوده و 1 Paulsen 2 Theal 3 Zoller 4 Shephard 5 Webster 6 Hattie 7 Mizer 8 Chou 9 Ari Bader, Lotze & Furr 10 Morris 11 Anderson & Bourke رابطه ای بین آنها وجود ندارد (هارلی ١ و همکاران ، ٢٠٠٦؛ کینگ ٢ و همکاران ، ٢٠٠٦).
در این راستا، سئوالات زیر مطرح میگردند: ١) آیا خودراهبری یادگیری، ادراک از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی را پیش بینی می کند؟ ٢) آیا خودراهبری یادگیری، ارزش های تحصیلی دانشجویان را پیش بینی میکند؟ ٣) آیا ارزش های تحصیلی دانشجویان با کنترل خـودراهبری یـادگیری، ادراک از کیفیـت عملکـرد اعضای هیأت علمی را پیش بینی میکند؟ ٤) آیا ارزش های تحصیلی دانشجویان نقـش واسـطه ای در ارتبـاط بـین خـودراهبری یـادگیری و ادراک از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی دارد؟ 1 Harley 2 King 3 Greenwald & Gillmore 4 Watchel 5 Darby مدل مفهومی پژوهش در شکل (١) نشان داده شده است .