چکیده:
با یک نگاه تاریخی و جامعه شناختی می توان گفت ، در هر جامعـه ای دو گروه خواص (نخبگان ) و عوام (توده های مردمی ) منشا تحولات تـاریخی در دوره های مختلف بوده اند؛ به گونه ای که هر پدیـده تـاریخی ، حاصـل نوع عملکرد این دو گروه و تعامل آنهاسـت . امـا بـا توجـه بـه مرجعیـت خواص برای عوام و تاثیرپذیری گروه پیرو از پیشرو، توجه به عملکـرد و نوع تفکر این دو دسته در انعقـاد و شـکل گیـری فراینـدهای تـاریخی و سیاسی ، امری حایز اهمیت خواهد بود؛ زیرا نـوع عملکـرد آنهاسـت کـه می تواند جامعه و حتی تاریخ را سعادتمند کرده و یا به تبـاهی و انهـدام بکشاند. لذا عنصر اصلی در این امر، خواص هسـتند. دسـته بنـدی مـدل رفتار اجتماعی و سیاسی نخبگان و خواص سیاسی با توجه به نگرش ها، عقاید و روحیات و انگیزه هـای آن (بـر اسـاس ادبیـات دینـی ) موضـوع پژوهش حاضر را تشکیل می دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسی کارکرد دین در اندیشه و عمل نواب صفوی سید محمدعلی تقوی * محمدعلی همتی ** چکیده فدائیان اسلام را می توان به عنوان یکی از اولین گروه هایی ذکر کرد که بـر اساس آرمان های دینی و اسلامی علیه حکومت پهلوی ، در ایـران تشـکیل شد.
(عنایت ، ۱۳۶۲ الف : ۱۱۸ ـ ۱۱۷) برخی بر این نظرند، اگرچه فدائیان اسلام در بیشتر موارد، با حمایت برخی روحـانیون ، بـه حـذف فیزیکی شخصیت های برجسته داخلی روی آوردند، با این وجود استدلال رهبر این گروه آن بـود کـه وقتی دشمن به خانه شما هجوم آورده ، کشتن وی نیاز به مجـوز نـدارد.
تلاش برای محیط خانواده باورهای دینی نظامی ارزشی ـ هنجاری رسیدن به نظام محیط دینی انتظار از دین (مجموعه ای از بایدها مورد نظر به وضعیت کلی تفسیر از دین و نبایدها) وسیله مبارزه جامعه ایران مسلحانه نمودار کارکرد دین در اندیشه و عمل نواب صفوی زندگی نامه سید مجتبی میرلوحی فرزند سید جواد میرلوحی در سال ۱۳۰۳ در خانی آبـاد تهـران متولـد شـد.
(جعفریان ، ۱۳۸۶: ۱۸۵) فدائیان اسلام برای مشروعیت بخشیدن به کار خود در خصوص قتل کسروی بیان داشتند کـه از مراجع و علمایی چون آیت الله ابوالحسن اصفهانی ، حاج آقا حسین قمی ، شـیخ محمـد تهرانـی ، حـاج شیخ ابوالقاسم کاشانی ، علامه امینی و حتی سید محمد بهبهانی اجازه گرفته اند.