چکیده:
علامه شهید، آیتالله مرتضی مطهری، از معدود اندیشمندانی بوده که التفات ویژهای به بررسی و رد تحریفات عاشورایی داشته است. توجه ویژه وی در این مباحث، بررسی تطبیقی و در نتیجه آن، تردید جدی در قبول اخباری است که اصل پیامهای عاشورایی را لوث کرده و اصالت حرکت عظیم اصلاحی سیدالشهداء را زیر سؤال میبرد. بنابراین، مقاله حاضر درصدد یافتن پاسخ این مسئله است که ممیزه یا ممیزههای اصلی مبانی تحریفستیزی در تاریخ مقتل الحسین× در اندیشه و آراء مطهری کدام است؟
خلاصه ماشینی:
"(سید مرتضی، 1409 ق: 187) اما باتوجه به اهمیت مبحث مقتل الحسین× و صدمات فراوانی که در ناحیه تحریف این واقعه متوجه جوامع اسلامی شده، بزرگانی از متأخرین و معاصرین، در این باب ورود پیدا کردهاند که از جمله مهمترین ایشان، علامه میرزا حسین نوری و صاحب کتاب مستدرک الوسائل در اثر موسوم به لؤلؤ و مرجان است که فوقالعاده مورد توجه و الهام علامه مطهری قرار گرفته است؛ (مطهری، 1366: 3 / 249، بخش پنجم) به صورتی که بیشتر مباحث مربوط به تحریف را با بیان دیدگاههای وی نقد مینماید.
(همان: 1 / 77) در تأیید نظریه مطهری در این باب، بایستی به روایاتی از امام دقت کرد که در طول نهضت، برای همه اعصار جامعه بیان کرده و صراحتا میگوید: «الموت خیر من رکوب العار و العار اولی من دخول النار، انا الحسین بن علی، احمی عیالات ابی، آلیت ان لا انثنی، امضی علی دین البنی|» (ابن اعثم، 1406: 5 / 134) یعنی لازمه عمل به سنت نبوی، در همه اعصار، زندگی با عزت و مرگ با شرافت است، نه اینکه تنها حسین بن علی×، چنین وظیفهای داشته باشد.
(همان: 100) نتیجه متفکر شهید، علامه مطهری به عنوان یک مصلح اجتماعی، باتوجه به نقش تأثیرگذار پیامها و اهداف مربوط به تاریخ مقتل حسین×، مبارزه بیامانی با مسئله تحریفات لفظی و معنوی این واقعه داشته و مهمترین ممیزه تحریفشناسی وی در این باب، تأثیر بر حرکت اصلاحی بودن امام و تکیه بر عنصر امر به معروف و نهی از منکر است."