چکیده:
امروزه ارزش شرکت ها تا حد زیادی تحت تاثیر دارایی های نامشهود یا سرمایه فکری است. این عوامل، به دلیل نقش قابل توجه خود در دستیابی به مزیت رقابتی، از اهمیت خاصی برخوردار شده اند. در اقتصاد دانش محور کنونی، توجه به سرمایه فکری برای رقابتی ماندن ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر سرمایه فکری سبز در واحدهای صنعتی بپردازد. این پژوهش از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران واحدهای صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت را شامل می شود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 300 پرسشنامه، بین مدیران شاغل در این واحدها توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی تاثیر مثبتی بر هر سه بعد سرمایه فکری سبز یعنی سرمایه انسانی سبز، سرمایه ساختاری سبز و سرمایه رابطه ای سبز دارند. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر مثبتی بر آگاهی محیطی دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت این موضوع ، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر سرمایه فکری سبز در واحدهای صنعتی بپردازد.
از سوی دیگر، در چند دهه اخیر تأکید روزافزونی در زمینه حمایت از محیط زیست و اجرای اصول توسعه پایدار دیده شده است (٢٠١٠ ,Diefa and Xavier)، بطوریکه بازاریابان ، محیط زیست را در بسیاری از فعالیت های بازاریابی مد نظر قرار داده اند که در این بین میتوان به طراحی محصول ، بسته بندی آن و قیمت گذاری بر اساس سازگاری با محیط زیست اشاره کرد (٢٠٠٧ ,Mostafa)؛ بنابراین در دنیای امروز، به نظر میرسد که مشکلات زیست محیطی، توجه همه شهروندان ، شرکت ها و مؤسسه ها در سراسر جهان را بیش از ٣٠ سال گذشته به خود جلب کرده است .
سرمایه فکری سبز در شرکت هایی که بر ثبات و پایداری خود از طریق انتقال دانش ، توجه به مقررات محیطی، به کارگیری تکنولوژی های نوین ، انجام بهترین عملیات و اعمال ابتکارات به منظور دستیابی به هدف های شرکت تمرکز کرده اند، نقشی حیاتی ایفا میکند و شرکت ها را قادر میسازد که مقررات محیطی بین المللی را رعایت کرده و رضایتمندی مصرف کنندگان حساس به محیط را فراهم آورند که این امر منجر به ایجاد ارزش برای شرکت ها میشود.
در نتیجه ، پژوهش حاضر در جستجوی پاسخی مناسب برای این سؤال است که «آیا مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر سرمایه فکری سبز تأثیر دارند ؟».