چکیده:
امروزه ورزش بهعنوان صنعتی رو به توسعه در جهان مطرح شده که افزایش فرآیندهای کارآفرینی در آن باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدیدی شده است. هدف این پژوهش، بررسی اهداف و راهبردهای کارآفرینی در ورزش کشور بر اساس تحلیل استراتژیک سوات است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است و براساس هدف، کاربردی است که برای جمعآوری دادهها و نظرات صاحبنظران ورزشی از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل 124 نفر از مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی، مدیریت کارآفرینی و استراتژیک بود. نمونۀ تحقیق، طبق جدول حجم نمونۀ مورگان و کرجسای 90 نفر انتخاب شد. پرسشنامۀ مربوط به عوامل درونی و بیرونی کارآفرینی در ورزش کشور شامل 71 سؤال و نیز پرسشنامۀ اهداف بلندمدت کارآفرینی در ورزش کشور شامل 10 سؤال بود. روایی پرسشنامهها توسط ده نفر از اعضای هیئت علمی تأیید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمونهای خی دو و فریدمن برای بررسی تفاوت دیدگاهها و رتبهبندی عوامل کارآفرینی استفاده شد. کلیۀ تجزیه و تحلیلها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. با توجه به شناسایی عوامل درونی (قوتها، ضعفها) و عوامل بیرونی (فرصتها و تهدیدها) کارآفرینی و در نتیجۀ تحلیل استراتژیک سوات، مشخص شد جایگاه کارآفرینی در ورزش کشور در موقعیتی مخاطرهآمیز قرار دارد. مهمترین بیانیۀ هدف برای کارآفرینی در ورزش کشور با توجه به آزمون فریدمن (01/0≥P 737/24=2χ )، توجه به آموزش کارآفرینی بهمنظور ارتقای توانمندیهای نیروی انسانی، بهویژه دانشآموختگان تربیت بدنی بهدست آمد. توجه به این اهداف بهمنظور مقابله با تهدیدها، بهرهگیری از فرصتهای محیطی، رفع ضعفها و تقویت قوتهای کارآفرینی در ورزش است و بهکار بردن استراتژیهای کاهشی متناسب با اهداف میتواند زمینه ایجاد اشتغال، نوآوری و تحول را برای ورزش کشور فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس ارزیابی عوامل خارجی عوامل بیرونی عوامل ضریب اهمیت رتبه نمرۀ نهایی فرصتها وجود نیروهای تحصیلکردۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی 044/0 4 176/0 افزایش سطح علمی و فناوری ورزش در کشور 042/0 4 168/0 پوشش رسانهای و ماهوارهای رویدادهای ورزشی داخلی و برون مرزی 041/0 4 164/0 بازار گستردۀ داخلی و علاقه جوانان و اقبال عمومی به ورزش 041/0 4 164/0 چاپ کتب و نشریات علمی ورزشی در کشور 040/0 4 016/0 توزیع آمایش ورزشی در استانهای کشور 039/0 4 156/0 ارائۀ واحدهای درسی مناسب در طول تحصیل به دانشجویان تربیت بدنی 038/0 4 152/0 وجود جاذبههای گردشگری 038/0 3 114/0 رویکرد جوانان و تحصیلکردگان به استفاده از اینترنت 037/0 3 111/0 وجود کمیتۀ ملی المپیک 037/0 3 111/0 تاسیس باشگاههای ورزشی در بخش خصوصی 037/0 3 111/0 پذیرش میزبانی رویدادهای بینالمللی ورزشی و پتانسیل میزبانی جامعه در این بخش 037/0 3 111/0 وجود ترکیب جمعیتی جوان مستعد در کشور 037/0 3 111/0 طراحی نرمافزارهای کاربردی ورزشی مانند استعدادیابی، آمادگی جسمانی 037/0 3 111/0 تبلیغات ورزشی و استفاده از نام ورزشکاران معروف برای تبلیغ 030/0 3 090/0 تهدیدها تأثیرپذیری ورزش از جریانهای سیاسی 029/0 1 029/0 فاصلۀ صنعت ورزش از دانشگاه 028/0 1 028/0 وابستگی ساختار اقتصاد ملی به صادرات نفتی 028/0 1 028/0 نبود زیرساختهای مناسب کسب و کار 028/0 1 028/0 سهم اندک ورزش در سبد خانوار 028/0 1 028/0 نامعلوم بودن رویههای سیاسی و استراتژی اقتصادی ورزش کشور 026/0 1 026/0 سرمایهگذاری اندک زیربنایی دولتی و خصوصی در ورزش کشور 026/0 1 026/0 بیثباتی وعدم شفافیت قوانین و مقررات کشور در توسعۀ کارآفرینی و کسب و کارهای ورزشی 026/0 1 026/0 اقتصاد سنتی و فضای اندک آن برای جذب جوانان و دانشآموختگان 026/0 1 026/0 فقدان مشارکت سرمایهگذاری خارجی در ورزش کشور 026/0 2 052/0 فقدان توجه کافی به آموزش و پرورش در زمینه فرهنگ کار در بخش ورزش 026/0 2 052/0 میزان نرخ تورم کنونی 026/0 2 052/0 اجرای سیاستخصوصی سازی به شیوۀ نامناسب 026/0 2 052/0 سرمایهگذاری اندک بخش خصوصی در ورزش و از دست دادن حامیان مالی 025/0 2 050/0 رشد اندک تجهیزات و لوازم ورزشی و عدم حمایت جدی از تولیدات داخلی 025/0 2 050/0 مجموع ضرایب اهمیت عوامل بیرونی 1 41/2 همانگونه که جدولهای 4 و 5 نشان میدهند، نمرۀ نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 76/1 و نمرۀ نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 41/2 بهدست آمد."