چکیده:
بررسی و تبیین اندیشههای ناب امام خمینی(ره) در هر زمان میتواند راهگشای مسائل و مشکلات سیاسی، اقتصادی،
فرهنگی و... باشد. بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت پرداختن به تولید علم در شرایط کنونی جامعه اسلامی ایران
و همچنین نامه جمعی از فضلا به مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به «جنبش نرمافزاری و تولید علم» و
در عین حال استقبال ایشان از این امر و تأیید آن، بیانگر فروزندگی چراغ اندیشه امام فراروی ملت و نخبگان است.
در این مقاله سعی شده است تا «ملزومات تولید علم در اندیشه امام خمینی(ره)» بررسی گردد و مباحثی همچون،
اصلاح بسترهای فکری منحرف و خلق بسترهای جدید به عنوان اساسیترین لوازم تولید علم مورد بازخوانی قرار
گیرد.
از دیگر مباحثی که در این مقاله از منظر اندیشه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفته است میتوان به علم در
اندیشه امام(ره)، رابطه دیانت و سیاست، ستیز با استعمار، قانون و آزادی، علم و اخلاق و ولایت فقیه اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
"ارائه راهحل معرفی میکند (18) امام خمینی نیزاگرچه به شهادت تاریخ در سال 1324 و با نگارش کتاب کشفاسرار که پاسخی بر شبهات اسرار هزارساله بود در سپهر علمی کشور ظهور کرد اما تا رفع محذوراتی چون الزام نفس امام به رعایت سلسله مراتب مرجعیت شیعی، پس از فوت مرحوم بروجردی در سال 1340 از اعلام حضور رسمی در سپهر سیاسی کشور پرهیز نمود و پس از این اتفاق و عطف به روحیه تکلیفگرای خویش، اولین صفآرایی را در سال 1341 در عرصه سیاست و عمل در قبال رژیم پهلوی محقق ساخت و از این تاریخ تا پایان عمر، با ظرافت خاص به شناخت مشکلات فراروی ملت و مبارزه جهت رفع آن کمر همت بست بر این اساس، چنانکه خود ایشان نیز به صراحت بیان میدارد، منتهای همت خود را مصروف این امر ساخت که «اول هر کار این است که انسان مرض را تشخیص دهد و به فکر علاج بیفتد» (19) بر اساس این منطق، امام خمینی در باب تولید علم، در دهههای چهل و پنجاه شمسی با جامعهای مورد هجوم از سوی ایسمها و مکاتب مختلف شرقی و غربی و بویژه کمونیسم، مواجه بوده و علیرغم اعتقاد به کمال و جامعیت دین، در پاسخگویی به مسائل فراروی انسان مدرن، دردمندانه، غفلت از اسلام و مهجور ماندن اصول آن را نظارهگر بود و همواره تأکید میکرد «این را پیوسته گفتم که ما یک متاع خیلی ارزشمندی داریم و داشتیم عرضه عرضهاش را نداشتیم مثل یک کسی که یک متاع بسیار خوبی دارد توی انبار، نمیتواند بیرونش بیاورد و تا عرضه نکند مشتری پیدا نمیکند» (20) اما این عرضه عرضه، مستلزم تمهید شرایطی بود که از یک سو، به اصلاح بسترهای منحرف حاکم بر فکر و اندیشه مسلمین بینجامد و از دیگر سو، خلق بسترهای جدیدی را موجب شود که در پناه آن با برگرفتن غبار غفلت از چهره اسلام، مجال تولید علم و حصول سعادت فراهم آید."