چکیده:
صنعت گردشگری ورزشی جزء صنایع خدماتی محسوب میشود. در این نوع صنایع، حفظ مشتری مهمتر از جذب مشتریان جدید است. ارائۀ محصولات و خدمات باکیفیت، از مهمترین عوامل حفظ مشتریان است. هدف این پژوهش، بررسی نقش ابعاد مختلف کیفیت خدمات گردشگری ورزشی در تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و به شکل میدانی انجام شده است. نمونۀ آماری با توجه به تعداد متغیرها (16 متغیر) و بنا به نظر جیمز استیونس (15 نمونه به ازای هر متغیر) باید حداقل 240 نفر باشد. به همین منظور 265 نفر از گردشگرانی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که در دیدار برگشت دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در فرودین ماه سال1390 در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای است که شانک در رسالۀ دکتری خویش، در دانشگاه اوهایو، مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه، با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی شد (Cronbach's Alpha=0.89). برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS16 برای انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد اگرچه هر سه متغیر «کیفیت دسترسی»، «کیفیت مجموعه ورزشی» و «کیفیت مسابقه» تاثیر معناداری بر تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارند، اما تاثیر کیفیت دسترسی بیش از دو متغیر دیگر است. لذا میتوان گفت برای ارائه خدمات باکیفیت، باید به عوامل مختلفی توجه کرد، البته برخی از عوامل اهمیت بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به این که گردشگری ورزشی صنعت خدماتی است، کیفیت خدماترسانی در آن از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا دستیابی به موفقیت برای یک سازمان ورزشی، با رضایتمندی و تمایل به خرید مجدد مشتریان (که از طریق کیفیت خدمات بهتر بدست میآیند) در ارتباط است (5).
در صنعت گردشگری ورزشی، ادراک مشتریان از تجربه خدمترسانی، برای موفقیت یک سازمان خدماتی اهمیت ویژهای دارد و فراهم کردن کیفیت نیز برای رضایت مشتریان و بازگشت مجدد آنها بسیار مهم است.
مدل مفهومی تاثیر ابعاد کیفیت خدمات گردشگری ورزشی بر تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی روششناسی تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است.
پس از انجام تحلیل عاملی تاییدی و تجزیه و تحلیل مدلسازی معادله ساختاری، تاثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات گردشگری ورزشی بر تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی (که در شکل 2 آورده شده است) بررسی شد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد از میان متغیرهای موثر ، «کیفیت دسترسی» بر بازگشت مجدد گردشگران ورزشی تاثیر بیشتری داشته است.
هر چند نتایج نشان داد هر یک از ابعاد کیفیت خدمات گردشگری ورزشی، تاثیر ویژهای بر تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارند، اما باید این نکته را مد نظر داشت که پژوهش حاضر محدود به یک رویداد ورزشی داخلی است.
The Influence of Service Quality Factors on Customer Satisfaction and Repurchase Intention in the Korean Professional Basketball League, International Journal of Applied Sports Sciences, Vol. 18, No. 1: 39-58.
Service Quality, Satisfaction, and Intent to Return in Event Sport Tourism, Journal of Sport Management, 22: 587-602."